Hej!

Frågan kan kanske liknas lite med den om hur långt ett snöre är men...

Hur noga är underarbetet när man skall lägga in plastmatta och tapet? Jag står för rivningen och spackligen i mitt badrum innan mattläggaren kommer och jag börjar få det ganska slätt. Men min fråga är egentligen om mattan döljer något eller kommer det stt lysa igenom? Och hur är det med lite ojämna hörn?

Mvh
 
Mattan döljer istortsett ingenting, ville verkligen mattläggaren att du skulle spackla klart?
Har jobbat i 15 år med badrum (mestadels kakel) och provat några gånger att färdigspackla åt mattläggare, hitils så har dom alltid haft nån synpunkt på spacklingen... :D
 
Ojämna hörn är inget roligt med mattor, svårt att få in mattan riktigt i hörnan. Blir oftast rundat hörn istället.

Riva och spackla, så är det betongväggar som ska bredspacklas eller ska du smäcka upp ny gips? :)
 
Tack för svar!

På offerten står det "finspackling" bland det som ingår.
Vad betyder detta egentligen? Vill ju att mattläggaren ska komma till ett så fint underarbete som möjligt men vill heller inte lägga onödig tid/energi på något jag betalar för ;)

Jag har betongväggar som jag har bredspacklat och slipat till.
 
Jag tolkar finspackling att han jämnar till golvet, troligtvis är fallet i badrummet bra som det är så inte flytspackling är nödvändigt :)
 
Tack.
Det borde även gälla väggarna?

Ska tillägga att set ska byta golvbrunnen åt oss så fixa fallet m.m. får de göra hur som helst.

Mvh
 
Är flytspackling inräknat? isf så vet jag faktiskt inte vad "finspackling" innebär :)
 
T
Larsson93 skrev:
Är flytspackling inräknat? isf så vet jag faktiskt inte vad "finspackling" innebär :)
Det är inte alltid flytspacklet blir helt hundra i ytan och då går man därför över ytan med en finspackling, alltså man blandar en skvätt med handspackel och drar ett tunt skikt över flytspacklet med en bred spackelspade. Detta är nödvändigt om man tex ska ha en svart plastmatta för om man har ett fönster i badrummet syns minsta lilla ojämnhet under mattan annars pga av släpljuset.
 
Det beror nog helt på vilket flytspackel man använder då, vi behöver aldrig justera ytan på det vi kör med.
Vi använder Uzin's produkter. Ursäkta för Offtopic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.