Vi håller på att riva ut gamla köket och ska in med nytt i liten annan utformning.

En del av köksväggen har idag tapet, medans där det gamla köket och kakel har suttit är det den råa (målade) betongväggen.

Den synliga delen där vi inte kommer att ha kök eller kakel kommer sådeles att bestå av både tapet och rå betong. Av någon anledning så sitter tapeten bättre på denna väggen är övriga betongväggar.

Bredspackla rubbet? Behöver jag göra något speciellt där kaklet ska sitta? Kalket har vi inte bestämt än hur det ska sitta eller hur det ska se ut, så jag gärna hade målat allt.
 
Bredspackla rubbet, och själv har jag spacklat med gipsspackel där kaklet ska sitta.
Gipsspackel är mycket bättre att ha som underlag vid kakling en sandspackel.
Välj tex ardex a28 vid kaklet.
 
JLAINE skrev:
Gipsspackel är mycket bättre att ha som underlag vid kakling en sandspackel.
Det är väl t o m så att man absolut inte ska använda sandspackel där man ska kakla.
 
Hur blir det om jag målar över spacklet med färgen som ska vara på resten av väggen tills vi kommit fram till vilket kakel vi ska ha, ger det problem längre när vi ska sätta kaklet?
 
Tycker itne att du ska måla där ni ska ha kakel. Man vet aldrig, det kan släppa... Bättre ta det säkra före det osäkra och ha det omålat.
 
Knivig situation, eftersom vi inte vill välja kakel innan köket är på plats, och det är ju något smidigare att måla innan köket kommer på plats :)
 
Ja men måla dom väggarna där du inte ska ha några köksskåp eller kakel... Inte så värst knivigt.
 
Nej, men då måste jag har ju maska hela köket när det är dags att måla resten :) Tack för input, ska se hur det blir
 
lobbin skrev:
Nej, men då måste jag har ju maska hela köket när det är dags att måla resten :) Tack för input, ska se hur det blir
Det behöver du inte om du spacklar och målar alla väggar som kommer att bli synliga, innan ni monterar köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.