Hej.

Har sökt men inte hittat något vettigt.. Berättar bakgrunden men ska försöka hålla mig kort.

Vi har en liten (gissningsvis ca 2-3 kvadrat) groventré i huset som jag tänkte piffa upp för att kunna använda den som just groventré. Just nu är den lagerlokal, för nuvarande golv är en "jättefin" bajsbrun heltäckningsmatta (!) :S som känns sådär både estetiskt och att springa in med blöta och leriga stövlar på. Under mattan är det golvspån.

Hur ska man göra underarbetet om man tänker sig klinker där? Alltså, ska det vara någon sorts fuktspärr under klinkersen eller ska det INTE vara det i ett sådant utrymme?

Kommer ett gäng folk in med blöta skor eller om man tappar ut en skurhink så känns det väl nästan som att fuktspärr är bra, men inte brukar man göra det i en hall? Eller? :) Det är ju ändå inte ett badrum vi pratar om. :)

Hur brukar man göra, och hur SKA man göra i en hall?

En tanke jag haft är att man kanske kan göra fogen vattentät eller liknande så fukten stannar uppepå golvet till dess att golvvärmen hunnit torka upp det blöta? Men det kanske inte funkar att göra så?

Tacksam för tips och råd. :)
 
Hej!

Jag håller på med exakt likadant projekt. Jag har fått höra att man kan lägga fuktspärr om man vill, men det behövs egentligen inte och är absolut inget krav. (Det blir dessutom en ganska stor del av den totala kostnaden för golvet...)

Det du ska tänka på är att ha ett dött material att lägga klinkers emot, t.ex. golvgips. Spånskiva är inte dött utan rör på sig vid förändring av fuktkvot.

Alla experter säger dessutom att man ska "hel-limma" (med någon form av avsedd fixmassa) gipsskivan mot spånskivan för att få ett stumt och bra underlag. Klinkern kan lossna och fogar spricka av mycket mindre svikt än vad du kan uppfatta när du står och hoppar på golvet. I det fallet tror jag fuktspärren kommer till nytta, men inte annars. Fogar hinner inte suga i sig så mycket fukt innan slasket torkat upp.

Hoppas att jag själv förstått saken rätt och kunde vara till hjälp. :)

//Mattias
 
Lasse Kongo skrev:
Hej.

Har sökt men inte hittat något vettigt.. Berättar bakgrunden men ska försöka hålla mig kort.

Vi har en liten (gissningsvis ca 2-3 kvadrat) groventré i huset som jag tänkte piffa upp för att kunna använda den som just groventré. Just nu är den lagerlokal, för nuvarande golv är en "jättefin" bajsbrun heltäckningsmatta (!) :S som känns sådär både estetiskt och att springa in med blöta och leriga stövlar på. Under mattan är det golvspån.

Hur ska man göra underarbetet om man tänker sig klinker där? Alltså, ska det vara någon sorts fuktspärr under klinkersen eller ska det INTE vara det i ett sådant utrymme?

Kommer ett gäng folk in med blöta skor eller om man tappar ut en skurhink så känns det väl nästan som att fuktspärr är bra, men inte brukar man göra det i en hall? Eller? :) Det är ju ändå inte ett badrum vi pratar om. :)

Hur brukar man göra, och hur SKA man göra i en hall?

En tanke jag haft är att man kanske kan göra fogen vattentät eller liknande så fukten stannar uppepå golvet till dess att golvvärmen hunnit torka upp det blöta? Men det kanske inte funkar att göra så?

Tacksam för tips och råd. :)

Jag la först en reparationsgipsskiva, skruva ner den med vanliga gipsskruv (tätt) sedan strök jag på någon slags fuktspärr. Sedan Fix, på med klinker, foga, klart.

Det håller sig finfint, tre år sedan nu....
 
Idag rekomenderar byggingenjörerna att man hellimmar golvgips med typ Casco multifix på golvspån. Det behövs ingen fuktspärr då materialet inte utsätts för upprepad väta. Skruvas skivan kan det finnas risk för att underlaget rör sig och skruvarna tränger upp i klinkern. Sedan kan gipset klinkas och fogas i vanlig ordning.
 
Tack för alla svar och tips hörrni. :)

Så, man behöver inte fuktspärra för det blir inte så mycket fukt att tala om men man kan göra det om man känner för det..

Bara en idé.. Om man stryker gipsskivan med ett lager våtrumsgrund eller liknande för att få den lite vattenavvisande och lite mer motståndskraftig mot fukt och sånt så kan kanske det vara en bra medelväg?

Det blir ju varken besvärligt och inte så stor extra kostnad då menar jag.

Men vad tror ni om det? Bara onödigt dumt eller bra idé? :)
 
Lasse Kongo skrev:
Tack för alla svar och tips hörrni. :)

Så, man behöver inte fuktspärra för det blir inte så mycket fukt att tala om men man kan göra det om man känner för det..

Bara en idé.. Om man stryker gipsskivan med ett lager våtrumsgrund eller liknande för att få den lite vattenavvisande och lite mer motståndskraftig mot fukt och sånt så kan kanske det vara en bra medelväg?

Det blir ju varken besvärligt och inte så stor extra kostnad då menar jag.

Men vad tror ni om det? Bara onödigt dumt eller bra idé? :)
Jag skulle absolut inte chansa, på med fuktspärr!!!

När man ändå är igång ska man göra det ordentligt!
(min filosofi iallafall, men jag respekterar de som har en annan åsikt)
 
När vi ändå diskuterar underarbete för klinkers så tänkte jag passa på att klämma in en fundering kring stabilitet/risk för sprickor...

Vi ska lägga in klinkers (30*60 plattor) och vattenburen golvvärme i köket (22 kvadrat). Reglarna är CC60 och planen var att vi skulle lägga spånskiva (med frästa spår för värmeslingan), lägga på golvgipsskiva och sedan lägga klinkers. Men nu har hantverkaren hört av sig och sagt att det inte går med CC60 utan måste förstärkas till CC30 (hävdade att det var lagstadgat osv).

Jag gissar att han menar byggkeramiksrådets branchregler, men de gäller väl bara för våtrum? Någon som vet vad som är lämpligt när det gäller reglar under klinkersgolv utan fuktspärr? Räcker det med CC60 eller måste vi förstärka?
 
Vill minnas att jag läste någon form av instruktion för läggning av kermikmaterial i badrum, cascos eller Lip, finns på nätet. Där nämnde de ngt om att det kan gå att lägga även på cc60 men att man då måste ha både golvgips och flyt/golvspackel. Minns inte helt säkert hur det var men kolla dessa instruktioner.
 
Tack för alla tips. :)

Uppskattas stort. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.