Hej alla kunniga.
Undrar lite om underarbetet som alla lägger ner när de ska göra en altan. Alltså gräver ur backen, lägger duk och singel. Är det bara för att inte få gräs som växer upp mellan trallen, eller vad finns det för andra anledningar. Kan man helt enkelt ställa en altan på plintar 30-40 cm ovan marknivå utan att göra underarbetet, eller är det vansinne? Hjälp mig med mina funderingar.
 
Du måste inte gräva ut. Lägg duk och något som håller den på plats, typ singel eller annan småsten, direkt på marken. Det håller växtlighet borta. Sedan kan du ställa plintar direkt på duken/singeln,
Utan duk får du snart problem med ogräs och allt det medför.
 
Redigerat:
Syftet med att gräva ned plintar under marknivån är att minska risken för tjälskador. Ställer du plintarna på marken bör du göra det så att du kan justera dessa år från år.
 
Kommer de inte ner nåt ljus så växer de inget... den matten är rätt enkel :)
Ja skiter själv i duken...
 
Tack för svaren. Plintarna i sig utgör inget bekymmer. Hade tänkt borra till frostfritt och gjuta egna plintar, men inte gräva någonting. Blev lite osäker då jag fått lite kommentarer om att man naturligtvis måste gräva ur och lägga singel.( på hela ytan alltså) Kan dock inte förstå varför?
 
Man måste inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.