Vi ska lägga klinkers på två separata ytor. I hallen och i köket. Hallen är ca 9 kvm och köket kanske är 20 kvm. Vi har ett hus med torpargrund. Vi har haft hit två byggfirmor, den ena säger att vi inte ska flyta och den andra det är det enda som är godkänt under klinkers. Konsulterade en murare utan koppling till ngn av dessa firmor. Han säger att visst går det att låta bli att flyta och istället lägga spånskiva + golvgips men flyta är att föredra. På Konradssons kakels hemsida står att man använder skivor i icke våtutrymmen. Har kollat runt här på forumet och här verkar folk göra lite olika.

Faktum är att det finns ju en viss skillnad i pris på dessa olika underlag och självklart vill vi komma billigt undan. Dock inte på bekostnad av resultat. Ett tredje sätt vi fått till oss är att gjuta betong, billigare men med svinlång torkperiod.

Vad ska vi göra? Kan vi lägga klinkers på dessa ytor med ett regelverk om cc30 + kortling, 22mm spånskiva samt golvgips? Eller gör vi bort oss då och måste göra om det hela snart?


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Bägge fungerar, betong går ju bort på torktiden. Jag personligen skulle flyta alla dagar i veckan då jag tycker det blir stabilare. Fiberarmerat + rotnät blir mycket stabilt.
 
Det bör gå utmärkt att montera klinker (klinkers är engelska) på golvskiva bara men använder ett fix/sättmassa som är avsett för underlaget. I hallen skulle jag använda en oorganisk skiva med hänsyn till ev fukt från smält snö el motsv.
Jag har själv klinker på spånskiva i hallen, monterat 1976 och den ligger kvar. Största problemet i ett äldre hus kan vara golvsvikt på grund av glest mellan golvåsar. Svikt medför att klinkerbeklädnaden lossnar. Det brukar kunna undvikas genom att montera en fiberförstärkt skiva, t ex glasfiberarmerad, som man brukar använda i våtrum (limmas).
 
Jag skulle limma en golvgipsskiva med tex ardex S48, snabbare, enklare och billigare än att flytspackla.
möjligen tätskikta i hallen för att hålla ev fukt borta.

Ni ska inte ha golvvärme?
 
Vi ska absolut ha golvvärme.

Om torktiden inte spelar roll, går det lika bra att gjuta som att flyta? Har flytspackel ngn för ändamålet avgörande egenskap som gör att det bör användas istället för betong?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Fördel att skiktet kan göras tunnare för att flyta in kabel och armeringsnät och för att minimera nedböjning. Om ni ska ha golvvärme så lägger man lämpligen elslingorna, väl fastnajade/tejpade och flyspacklar in dessa med nät och armerat fuktbeständigt spackel. Se lämplig leverantör.
 
Lägg golvärmeslinga och flytspackla in den.
 
Vi har vattenburen golvvärme och har under golvet i övriga rum använt oss av plåtar

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Då finns det väl ingen anledning att undra om man ska byta system? Betong är dessutom tungt. Eller har ni betongbjälklag?
Inga problem med nivåskillnader, dörrar? Inredning?
Verkar som om det saknas en del funderingar med anledning av frågorna.
 
ska du ha vattenburenvärme i spårade skivor så ska du skruva plåtarna, göra rent dom med tröd, rolla ardex 8+9 på plåtarna, limma skivor med ardex s48, går även att välja en minerit skiva den är några mm tunnare.

annars så kan man lägga bjälklagskasseter mellan golvreglarna, skruv & limma en 22mm golvspån, på den så antigen 2,5mm armeringsnät och min 13mm flytspackel eller så limmar du golvgips med s48

att flytspackla direkt på plåtarna är inget jag tror på...

att lägga slangen direkt ovanpå vanlig golvspån går också men det blir väldigt mycket spackel, slangtjocklek + 13mm

finns såklart andra produkter än just dom jag räknat upp men dom är enl. mig dom absolut bästa
 
seniorkonsult skrev:
Då finns det väl ingen anledning att undra om man ska byta system? Betong är dessutom tungt. Eller har ni betongbjälklag?
Inga problem med nivåskillnader, dörrar? Inredning?
Verkar som om det saknas en del funderingar med anledning av frågorna.
Våra funderingar är kring vilka underlag som är lämpliga under klinker och om vi kan komma undan med ett billigare alternativ än att flyta utan att resultatet blir lidande.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag har samma undran egentligen, är det tillåtet att lägga gips på golvvärmen och sedan lägga Klinkers på gipsen, istället för att flyta? Och ska i sådana fall gipsen skruvas eller limmas? För det blir ju som dclxvi säger mycket billigare och smidigare på det sättet.
 
Tillåtet? Absolut. Det handlar väl snarare om huruvida det är smart utifrån hållbarhet, risk för spruckna fogar tex. Vi valde att göra så iaf, tror att det kommer bli svinbra. :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.