Hej!
Någon som har hört talat om detta.
Jag har för avsikt att bygga ett uterum med en balkong ovanpå.
Här är en exempelbild så ni vet vad jag vill göra.
Hus med uterum nedtill och balkong med tralldäck ovanpå i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkongen kommer ha tralldäck och uterummet kommer byggas på en gjuten platta.
För att regnet ska ta vägen någonstans när det runnit emellan trallen så har jag funderat på något som kallas "under deck drainage system".
Är det någon som vet vad det heter på svenska och har ni någon erfaranhet av det?
Eller har ni kanske löst det på något annat sätt så tar jag tacksamt emot förslag, hur hade ni gjort? :)
Så här ser "under deck drainage system" ut.
Balkong med träkonstruktion ovanpå uterum, visar under deck drainage system med vattensamlande plåtar under tralldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Mikael
 
  • Gilla
anthorne
  • Laddar…
Plåttak under trallen och en hängränna kanske.
 
Absolut! Har du något tips på hur man gör med plåttaket vid stolparna så att vattnet inte ska läcka in?
 
Tyvärr inte. Men kan ju bygga så stolparna ej går igenom taket. Sen monteras räcket i stolpskor (typ).
 
Jag hade byggt uterummet med ett riktigt papptak, och satt någon form av stolpjärn genom pappen. Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att få det tätt. Sedan är det bara att bygga ett regelverk ovanpå som skruvas i stolpjärnen.
 
Funderar på liknande då jag vill regnskydda under befintlig balkong och på sikt bygga trall och väggar. Min första tanke var att spänna upp armerad plastpressening mellan reglarna, men nu lutar det åt att montera korrigerat plasttak underifrån istället och leda bort det med stuprör monterat på balken som reglarna vilar på.

3D-ritning av balkong med underliggande uterum, visar presenning och lutande reglar för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första alternativet


Andra alternativet bilder nedan:
3D-modell av en balkongkonstruktion med reglar och korrigerat plasttak för regnskydd över en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

olika mått på reglar som ligger 1 cm lägre för varje regel för att skapa fall
Illustration av reglar i olika storlekar under balkong skapar lutning för vattenavrinning, med planerat stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


stuprör monterat på balk längst ner
3D-modell av balkong med reglar och lutande korrigerat plasttak samt monterat stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur får du tätt mellan takbalken och plasttaket?

Känns som en risk för läckage där emellan.
 
A A.G skrev:
Hur får du tätt mellan takbalken och plasttaket?

Känns som en risk för läckage där emellan.
Med presseningen var planen att sätta den på reglarna så att jag kan leda ut vattnet över balken, men för alternativ två så funderar jag just nu på att ha ett stuprör på insidan av balken, kanske inte det mest optimala... tar gärna fler idéer på hur man kan göra.
 
Vi har råsont å sedan ett plåttak och sedan trall på det.
 
Misstänker att allt blir lättare när man bygger helt från början med allt i åtanke, allt blir genast klurigare när man redan har balkongen byggd och vill kunna ha ett uterum undertill i efterhand.
 
anthorne anthorne skrev:
Misstänker att allt blir lättare när man bygger helt från början med allt i åtanke, allt blir genast klurigare när man redan har balkongen byggd och vill kunna ha ett uterum undertill i efterhand.
Hej,
Står inför liknande problem. Vore intressant att höra vad du gjorde och hur det gick. Körde du alternativ 2?
 
D Danielkh skrev:
Hej,
Står inför liknande problem. Vore intressant att höra vad du gjorde och hur det gick. Körde du alternativ 2?
Tyvärr har vi inte gjort något alls, utan fokuserat på andra projekt så länge.. men jag är fortfarande intresserad av en vettig lösning på problemet om någon sitter på en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.