Håller på att bygga altan som blir ca 1 m hög och undrar om man behöver ta bort gräset som hamnar under altanen. Hade tänkt lägga på en markduk samt ett lager singel på den. Funkar det eller hur ska man göra?
 
Markduk + ett lager grus är helt rätt tänkt. d^_^b

Om du väljer natursingel eller krossat berg spelar egentligen ingen roll. Det är bara det att otvättad singel kan vara lite geggigt att hantera, och tvättat singel är nog dyrare. Därför tänker jag att krossmaterial är ett bra val, typ makadam 8-16 mm. Det är dessutom kapillärbrytande, dvs dränerande. Det kommer hålla sig torrt, mörkt och det kommer inte växa en millimeter gräs.
 
Redigerat:
Okej låter kanon, tack för svaret!
 
Marcus J skrev:
Markduk + ett lager grus är helt rätt tänkt. d^_^b

Om du väljer natursingel eller krossat berg spelar egentligen ingen roll. Det är bara det att otvättad singel kan vara lite geggigt att hantera, och tvättat singel är nog dyrare. Därför tänker jag att krossmaterial är ett bra val, typ makadam 8-16 mm. Det är dessutom kapillärbrytande, dvs dränerande. Det kommer hålla sig torrt, mörkt och det kommer inte växa en millimeter gräs.

Hur tjockt lager behöver man lägga?
 
Det beror på om du vill vara säker på att markduken inte kommer fram om du exempelvis använder utrymmet till förvaring och går eller släpar grejor under altanen. Ska det bara se snyggt ut så räcker det väl bara att täcka så att duken döljs. Vi har ungefär samma situation som er och jag lade duk och täckte precis med singel, men efter att ha rört omkring lite så har duken kommit fram på sina ställen så vill du undvika det så lägg några cm extra när du täcker duken.
 
Ok, tack.
 
mr_bygg skrev:
Det beror på om du vill vara säker på att markduken inte kommer fram om du exempelvis använder utrymmet till förvaring och går eller släpar grejor under altanen. Ska det bara se snyggt ut så räcker det väl bara att täcka så att duken döljs. Vi har ungefär samma situation som er och jag lade duk och täckte precis med singel, men efter att ha rört omkring lite så har duken kommit fram på sina ställen så vill du undvika det så lägg några cm extra när du täcker duken.
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. d^_^b
 
Det beror även på om du ska ha en kjol runt altanen.
Om det inte kommer in något ljus kommer det inte att växa.

Då behöver du inte göra nånting.
 
Doldr skrev:
Det beror även på om du ska ha en kjol runt altanen.
Om det inte kommer in något ljus kommer det inte att växa.

Då behöver du inte göra nånting.
Jag gjorde ingenting, ca 30 m2 med kjol runt, leran ligger som den låg ser inget problem med det, nån gång per år växer det upp nåt mellan brädorna närmast kanten men Roundup tar hand om sånt.
 
Jan-Å skrev:
Jag gjorde ingenting, ca 30 m2 med kjol runt, leran ligger som den låg ser inget problem med det, nån gång per år växer det upp nåt mellan brädorna närmast kanten men Roundup tar hand om sånt.
Det var som f-n.
Har sett många altaner, men aldrig en tillstymmelse till växtlighet.
 
Enklara och billigare att låta gräset ligga kvar. Blir ju inga problem med fukten så som det kan bli under ett hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.