Hejsan,

vad hade ni satt upp för att täcka under altan? Blir väldigt mkt trä, eller? Nån med roliga ideer, väldigt välkommet :)
 
  • Trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du fortsätter ju bara med ribborna från ovan
 
Nimajneb skrev:
Du fortsätter ju bara med ribborna från ovan
Du tror inte det blir lite "mycket"?

Jag hade satt dom med 45 graders lutning istället, och kanske i kryss-mönster som en spalje.
Kanske i samma lutning som trappen?
 
Jag tror det blir svårt att hitta ett alternativ till trä.
Kanske att du kan fundera på ett alternativ till tryckat trä, som det lätt blir för mycket av. Kanske en annan sorts trä, eller lasering av virket i en annan nyans?
 
Stew skrev:
Jag tror det blir svårt att hitta ett alternativ till trä.
Kanske att du kan fundera på ett alternativ till tryckat trä, som det lätt blir för mycket av. Kanske en annan sorts trä, eller lasering av virket i en annan nyans?
Tryckt virke går att måla när det torkat ifall man inte tycker om färgen.
 
Finns väl skivor som man kan sätta på grunder istället för att putsa.
Googlade lite och hittade t.ex. cemberit.
 
Vi är väldigt nöjda med vår spalje, jag byggde den mest för insynsskydd tills vår nyplanerade häck vuxit upp, jag gjorde den därför rätt tät.
IMG_0608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns inget annat ni kan använda utrymmet till och därmed omvandla till något annat? Friggebod, lekstuga etc.
 
  • Gilla
Anna B L
  • Laddar…
Jag röstar iaf på att regla mellan stolparna, sätta cementbaserade skivor. Jag tror det bryter av.
Samt att behålla stolparna synliga.
Om man då inte gillar trä hela vägen.

Eventuellt göra ett dörrhål, ser ut som en betongrappa där?
 
D
Jag skall göra en kryss-spalje som i #7 för att täcka för grunden under en altan. Men var hittar jag tryckt läkt till kryssen, eller måste jag såga till dem från större dimensioner (och hur bra skyddad är kluven tryckt virke)? Har tittat på Byggmax, Beijers och Bauhaus hemsidor men inte sett något tryckt virke i närheten av lämpliga dimensioner.
 
Ja, det ser ut att vara väldigt tunna lister...

Men du kan kanske använda 45x45 som du klyver och vänder klyvsidan in mot grunden.
Då får du typ 21x45 läkt.
 
Kanske armeringsmatta som du sedan låter vindruvor, rådhusvin, murgöna eller någon annan växtlighet vandra upp i. Spaljerade päron, äpplen, persikor, alternativen är oändliga. Billigt och inte så "träigt"
 
Jag skulle fortsätta med samma ribbor som till räcket men sätta dem på baksidan av stolparna och svartlasera ribborna. Då kommer man inte att tänka på dem.
 
DIY_freak skrev:
Jag skall göra en kryss-spalje som i #7 för att täcka för grunden under en altan. Men var hittar jag tryckt läkt till kryssen, eller måste jag såga till dem från större dimensioner (och hur bra skyddad är kluven tryckt virke)? Har tittat på Byggmax, Beijers och Bauhaus hemsidor men inte sett något tryckt virke i närheten av lämpliga dimensioner.
Jag har klyvt upp 22*95 trallbrädor till ca 22*29mm bitar, sedan stiftat fast dom med Ga16 spikpistol.
 
Hej

Måste nog föreslå motsatsen, täck dem inte alls, snygga till bakom och låt det vara öppet. Innebär dock att trappen får byggas om utan den konstiga landningen, bygg trappen hela vägen ner...

Luftigt och snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.