Till alla er CMS-experter i riket, vilka delar ska jag ha i det ultimata kittet?
I dagsläget har jag en MFT/3-VL med insatsen för ts-75, justerbordet och längdanslag. Nästa inköp blir förmodligen insatsen för fräs, men vilken fräs ska jag ha i?
Vad mer rekommenderar ni?
Jag använder prylarna till hobbysnickrande.
 
Om pris inte är en faktor skulle jag säga OF2200. I ett fräsbord vill man ju ha så mycket kraft som möjligt...
 
Haft 1400 under bordet och numera 2200, 1400 tjänstgör nu som fristående maskin. Det gick bra med 1400 under bordet, dock trögt om det är massivt hårdträ och mycket som ska avverkas. Då får man fräsa i flera omgångar med risk för att repeterbarheten går förlorad.

Till skivmaterial räcker dock 1400 gott och väl.
 
Det lutar nog mot en 2200, känner jag mig själv rätt så kommer jag bara fundera på om det kunde ha varit lite bättre om jag skulle köpa 1400 istället.
Jag har redan en 1010 som jag använder med lr-32-systemet och annat fräsande där jag behöver en handhållen fräs.
Jag har provat med 1010:an monterad i ett fräsbord från Clas Ohlson och jag känner att jag kan gå vidare både avseende kraft från bordmonterad fräs samt kvalitet på fräsbord.
 
Jag kör en OF1400 sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd med den. Har kunnat göra allt utan några direkta problem, även saker som att fräsa spegelluckor i 19 mm ek med ett ~90mm frässtål (kräver dock ett hemmabyggt tillägg till bordet). Man får som End beskriver ibland fräsa i fler omgångar än en starkare fräs hade behövt men fördelen att kunna ta ut fräsen och köra som överhandsfräs väger mer än väl upp för det. Repeterbarheten är fortfarande perfekt om man är noggrann.

Om jag däremot som du redan hade en OF1010 löst hade jag utan tvekan kört på en OF2200. Ser bara fördelar jämfört med OF1400 (förutom priset).
 
Hade precis samma beslutångest, har en 1010 som jag kört länge men och verkligen gillar. Ville ha en 2200 till fast montage i bordet men snubblade över en 1400 på nedsatt pris så det fick bli affär - Funkar verkligen i bordet för det jag vill ha den till men jag kan ändå inte släppa tanken på att en 2200 kanske hade varit bättre.

Att det dessutom dök upp en 2200 på utförsäljning ett par månader senare fick mig att ångra mig köp ganska länge.. Kan ju inte köpa en till fräs bara för att när 1400'an duger till ändamålet...
 
Har bestämt mig för att det ska bli en 2200, den får dock vänta lite.
Jag tänkte börja med 1010:an i CMS:en tills jag har pengar till övers för en 2200.
Ni som har fräsbordet, är det några speciella tillbehör som ni rekommenderar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.