För 10-12 år sen köpte jag en justersåg av Björklundsmaskiner.
Det är en Ulmia 1612 från 1974. Jag har aldrig renoverat upp den utan använt den i det skick jag köpte även om jag flera gånger tänkt att man borde fixa till den lite. Det enda jag gjort är väl att bygga en klyvkniv.

Nu börjar åren märkas och klingansaxel är nog inte riktigt rak utan har ett litet "slag" den har även ett morrande vid rotation som väl tyder på torra/slitna lager.

Vill helst inte bara skruva isär utan att ha en sprängskiss men hittar inget på nätet. Är det någon här på forumet som skruvat på denna såg? eller vet var man kan hitta manual?

En grön Ulmia 1612 justersåg från 1974 med märkbart använd slitagetillstånd och synlig klyvkniv på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en identifieringsetikett på en Ulmia 1612 justersåg från 1974, visar typnummer, fabriksnummer och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre grön Ulmia 1612 justersåg, använd och orenoverad, med synlig klyvkniv, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd och orenoverad Ulmia 1612 justersåg från 1974 står i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
askste
  • Laddar…
Det brukar gå att fundera ut hur saker är byggda om man bara tar det lugnt med demonteringen och är uppmärksam på alla detaljer. Om du inte hittar sprängskisser går det säkert bra endå.
 
H heimlaga skrev:
Det brukar gå att fundera ut hur saker är byggda om man bara tar det lugnt med demonteringen och är uppmärksam på alla detaljer. Om du inte hittar sprängskisser går det säkert bra endå.
Det får väl bli så men hade varit trevligt med en sprängskiss. Jag får väl fota och fråga här om jag blir osäker under demonteringen.
 
Ok, så nu har jag gjort en nödfix av sågens justerbord. Anhållet eller vad det kan kallas som arbetsstycket ligger mot när man skjuter släden har alltid haft en skada (böjning) närmast klingan. Irriterande men bonn fixen har varit tejp på som kompensation. Nu har jag köpt material för att bygga ny förvaring och det kändes sådär med tejp lösningen. Jag har länge varit på jakt efter en bra och billig aluminiumprofil men inte hittat nån, jag har dock en till min fräs så den får helt enkelt flytta mellan. Jag hade inga riktigt bra fästen så det blev nya i ek som jag tror skall hålla ett tag i alla fall.

Det jag dock upptäckte var att det är rejält glapp i mellan stången och "glidfästena", se filmen nedan. Vet ni var man kan få hjälp att bygga på eller lägga i bronsbussningar i stockholmstrakten?



Ett cirkelsågsbord i en verkstad med en nyligen installerad aluminiumprofil och nya ekfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett justerbart sågbord i en verkstad med en synlig sågklinga och en nyligen justerad anhåll i aluminium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt justerbord för såg med synligt slitage och nödfix med ekfästen, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nödfixad sågbordsanordning med en metallstång och egenbyggda träfästen som visar tecken på slitage och glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skadat anhåll på en såg med en synlig böjning nära sågklingan och improviserade ekklossar som fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: kan ju lägga till att en 5 kap av en skiva med totallängd av 1,9 meter kan jag få på tiondelen om jag bara skjuter rakt över glid stången, börjar jag trycka på andra ställen så blir det inte lika bra :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.