Som rubriken. :cool:
 
Vad ska du dreva?
 
Fönster- och dörrkarmar. Nyinstallation.
 
Glasull... :) (Eller lågexpanderande fogskum).
 
Nej.:cool:
 
  • Gilla
Wooe och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Fönster- och dörrkarmar. Nyinstallation.
Om det är i ett timmerhus hade jag valt samma drev som till timret, husmossa eller lindrev.

I en vanlig kåk är ofta Isovers drevremsa i enklast och billigast.

Om du bygger passivt eller har speciella fönster kan tillverkaren föreskriva att de ska skummas fast.
Skum är tätt, blir stadigt men är inte kul alls om man behöver justera efter nått år.
 
Har ingen glasull i resten av bygget, kör på träfiberisolering. Blir iofs tejpad ångbroms, men tänkte pröva naturmaterial som drev. Kanske tejp mellan vägg o karm.:thinking:

Kör på lindrev då
 
Lindrev är bäst skulle jag säga. Fast det är inte så känsligt egentligen. Allt från utslitna strömmingsskötar till utslitna trasmattor till mossa direkt från skogen går strängt taget att använda om det kniper.
 
Tack, hade du även använt någon form av annan luftspärr på insidan? Bottningslist, tejp, fog etc?
 
M -MH- skrev:
Tack, hade du även använt någon form av annan luftspärr på insidan? Bottningslist, tejp, fog etc?
Onödigt. Har man hygroskopiska material kan fukten vandra och väggen torka. Fast om du skall ha maskinell ventilation kan det löna sig att ha någon sorts tätning med tejp eller liknande på insidan för att få maskinen att fungera rätt.
 
Det är för att hindra fuktig innerluft sippra ut och kondensera i spalten karm/vägg och riskera påväxt på träet där.

Självdrag är ventilationen. I någon avlägsen framtid då eldning är förbjuden eller ej längre värt besväret, kanske mekanisk frånluft blir aktuell.
 
Vi har drevat fönster och dörrar med lindrev. Tjärad sådan där det är mer risk för möss.
 
M -MH- skrev:
Som rubriken. :cool:
Har lindrev som isolerar fint i dörrkarmar.

Hsr även lindrev i kattlucka jag sätter igen på hösten , blir mkt vått vid slagregn mot den, men torkar rent o fungerat i fyra års tid, ser mycket fint ut på våren då jag plockar ut den. Skulle inte lita lika mkt på fårull där, men har ej testat.
 
Har använt lindrev runt fönster och dörrar samt mellan stockarna. Funkar väldigt bra skulle jag säga, men har inget annat att jämföra med heller iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.