Hej,
Jag har precis införskaffat mig en ugnstermometer och....vilken chock!
Ugnen var inställd på över/undervärme 210 grader, termometern låg mitt i ugnen på en plåt.
-Ugnen indikerade att temperaturen var nådd, när termometern visade 110 grader.

Nu slog jag på varmluften. Kom upp i ca 125 efter någon minut.

Under lite över en timme som ugnen användes kom jag aldrig upp till mer än 185 grader! Då hade jag dragit upp ugnen till 230 grader.

Vad har ni för erfarenhet av era ugnar?
Är detta normalt?
Jag har ingen bra erfarenhet av Electrolux kylskåp men vad tycker ni där ute om ugnarna?
 
Måste kolla min imorgon.
 
Vad använde du för termometer? Tror att ugnstermometrar för mat inte går så långt upp i temperatur, då man sällan vill att maten ska hålla 210 grader oavsett köttstycke...
 
Björn_Nilsson skrev:
Vad använde du för termometer? Tror att ugnstermometrar för mat inte går så långt upp i temperatur, då man sällan vill att maten ska hålla 210 grader oavsett köttstycke...
Min trådlösa noname slutade vid 125 gr C.
Jag ska nog skaffa en IR.
 
Björn_Nilsson skrev:
Vad använde du för termometer? Tror att ugnstermometrar för mat inte går så långt upp i temperatur, då man sällan vill att maten ska hålla 210 grader oavsett köttstycke...
Jag använde en analog ugnstermometer som går upp till 300grader ifrån "Termometerfabriken Viking AB" i Eskilstuna http://www.termometerfabrikenviking.se/kitchen/04240-01.JPG
 
Har du en elektronisk och en analog. Sätt båda i ugnen. ta en bild och maila Electrolux och publicera här. Vore intressant att se skillnaden. Den elektroniska borde vara hyfsat linjär.
 
Vad hände sen? miis.
Har fått samma problem med min 5åriga Siemens. Den reglera men bara på ca 80% av vald temp.
Någon som har något tips eller löst liknande problem?
 
Hej,
Här kommer en uppföljning tre år försenat....

Jag har samma problem fortfarande, och det behövs mycket tid innan ungstemperaturen går till det jag vill (inte enligt termostaten, utan med min termometer) och snabbt ner och orkar inte riktigt upp när jag har ställt in maten.
Lååång uppvärmningstid verkar vara det ända som hjälper.
Tänkte att det kanske var Electroluxproblem men om flera ugnar har samma problem är det svårt. Det är ju sånt som man inte vet när man köper ugnen.....
 
A
Skulle tro att det är termostaten, eller lyser den gula lampan hela tiden?
I så fall har du ett eller flera element som inte är kopplade. Fas-fel?
Vilken modell av spis är det? De som byggs i Polen brukar inte alla sladdar sitta i.
Om du sätter på över och under värme, känn på botten om det kommer värme brukar ta ett tag.
Ta försiktigt och snabbt och känn på överelementen om det fräser till kan göra ont.
Om båda funkar ställ in grill, känn på grillelementet (det inre i taket) snabbt!
Slutligen varmluften, om du har separat element skall det blåsa varmt annars händer inte mycket.
Det var lite tips
 
miis skrev:
Hej,
Här kommer en uppföljning tre år försenat....

Jag har samma problem fortfarande, och det behövs mycket tid innan ungstemperaturen går till det jag vill (inte enligt termostaten, utan med min termometer) och snabbt ner och orkar inte riktigt upp när jag har ställt in maten.
Lååång uppvärmningstid verkar vara det ända som hjälper.
Tänkte att det kanske var Electroluxproblem men om flera ugnar har samma problem är det svårt. Det är ju sånt som man inte vet när man köper ugnen.....
Har haft samma typ av problem i en Miele ugn.
När ugnen gav signal att 200 gr hade uppnåtts var verkliga tempen i ugnen ca 150-160 gr. Efter 1 tim började rätt temp att uppnås.

Efter mycket mätning och besök av serviceman några gånger kom vi fram till att om man satte termostaten på ca 40 gr högre temp än man önskade så tog uppvärmningen ca 10 min och när ugnen gav signal då var tempen den man önskade initialt dvs 40 gr lägre än inställt på termostaten.

Kanske ett tips som kan användas även på andra fabrikat.
 
roland53 skrev:
Har haft samma typ av problem i en Miele ugn.
När ugnen gav signal att 200 gr hade uppnåtts var verkliga tempen i ugnen ca 150-160 gr. Efter 1 tim började rätt temp att uppnås.

Efter mycket mätning och besök av serviceman några gånger kom vi fram till att om man satte termostaten på ca 40 gr högre temp än man önskade så tog uppvärmningen ca 10 min och när ugnen gav signal då var tempen den man önskade initialt dvs 40 gr lägre än inställt på termostaten.

Kanske ett tips som kan användas även på andra fabrikat.
Bytte dom inte ut ugnen?

Pinsamt dåligt att man på 2000-talet inte kan reglera temperatur bättre än så.
I ett så litet utrymme som en ugn borde man utan större problem kunna hålla tempen +- 1 grad.
 
Peter2400 skrev:
Bytte dom inte ut ugnen?

Pinsamt dåligt att man på 2000-talet inte kan reglera temperatur bättre än så.
I ett så litet utrymme som en ugn borde man utan större problem kunna hålla tempen +- 1 grad.
Håller fullständigt med. Pinsamt är bara förnamnet.

Nu var vi väl lite senfärdiga med klagomålen så garantier hade gått ut, men vi påpekade felet ganska omgående men då kom det ut en "springare" som inte ens gjorde mätningar utan bara sa öka termostaten.
När det nu blev märkbart sämre och jag gjorde egna mätningar så blev det mer action.
Men som sagt; otroligt svagt att inte ha bättre grejor på 2000-talet, men som jag kan se i tråden så är det tydligen andra fabrikat som har samma fenomen.
 
Nu blev jag nyfiken!

Satte min treåriga 1600 kronors IKEA-ugn på 200°C och hängde in min 20 år gamla NilsJohan ugnstermometer på ugnsgallret mitt i ugnen.
När ugnen blivit var, nominellt 200 grader alltså, visade termometern någonstans 205-210 grader.

Vad har ni gett för era ugnar?

PS
Allt klart för att griljera skinkan alltså :)
 
A
Det är så ugnar skall fungera!
 
KnockOnWood skrev:
Nu blev jag nyfiken!

Satte min treåriga 1600 kronors IKEA-ugn på 200°C och hängde in min 20 år gamla NilsJohan ugnstermometer på ugnsgallret mitt i ugnen.
När ugnen blivit var, nominellt 200 grader alltså, visade termometern någonstans 205-210 grader.

Vad har ni gett för era ugnar?

PS
Allt klart för att griljera skinkan alltså :)
Eller om man ställer frågan såhär; Vad har du gett för din 20 år gamla NilsJohan ugnstermometer :) :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.