Kolla här. Jag har en riktigt bra pyrolysugn, allt vad den 500-gradiga värmen kommer åt blir till aska som man torkar bort med fuktig trasa. Soprent där.

Men. Finns en hel del delar / områden som inte omfattas av pyrolysprocessen. Tex, skulle man lämna ugnsgaller och stegar inne i detta 500-gradersutrymme så blir de typiskt missfärgade, gul/blåkromaterade. Finns lösningar där man kan pyrolysera tex ugnsplåtar men har inte skaffat dessa.

Kontentan: finns behov att rengöra ”kalla” delar av tex ugnlucka, samt ugnsplåtar, galler.

Förr i tiden fanns en produkt ”K2” ugnsrengöring, man sprayade på ett skum som löste upp inbränt skit på ca 20 min,

Försökt hitta liknande idag men gick bet. Vad jag hittade i butiken ser ni nedan, och får konstatera att det har en verkan som troligen överträffas av raklödder eller vispgrädde på burk. Näst intill totalt verkningslöst med andra ord. Tips på verkningsfulla köpbara produkter mottages tacksamt!

Flaska med ugn- och grillrengöring på köksbänk bredvid fruktkorg och ananas. Inredning, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använd ugnspanna med fläckar och rost, ligger i diskho, behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


___

Här ses den värdelösa produkten ”ugnsrengöring” samt resultatet av att låta detta lödder verka en timme, med efterföljande verkningslösa försök med Svinto. Inses omedelbart att detta är fullkomligt meningslöst.
 
Redigerat:
Brukar köra såpa. Varmt vatten och såpa över natten i diskhon för galler och liknande. Såpa och 100 grader i ugnen.

Såpa funkar även för att avlägsna färg från fönsterhakar och andra metalldelar som kan få färgkladd på sig.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Jag har en större rostfri disk/tvättho i garaget. I denna har jag fyllt upp varmvatten och tillsatt en halv dl kaustiksoda, sen har ugnsplåtarna fått ligga i detta bad över natten.
Det har resulterat i plåtar som inte bara vart rena utan de har återfått utseende och lyster som när de var helt nya.
Denna metod ska såklart användas med försiktighet då kaustiksoda kan skada både människor och egendom.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Lägger till en bonus. Mirakelsvamp, dvs vanlig melaminsvamp, kan ta bort fastbränt som bara är sådär som ett tunt skikt.
 
En burk med Mr Muscle ugnrengöringsspray mot en svart bakgrund. Produkten är avsedd för rengöring av ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna ska du köpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.