Jordfelsbrytaren i min lägenhet löste ut pga jag klantade mig lite, efter detta fungerar inte ugnen (ja, jag har slagit till brytaren igen =P )
Lampan lyser på ugnen men det blir inte varm.
Svårt att säga givetvis, men är det någon som kan ha en aning om vad som hänt?
Låter märkligt att den skulle totalhaverera pga detta.
Ugnen är en Cylinda inbyggnadsugn från -05
 
Har du kollat alla säkringar också? ;)

Ugnen har inte en förregling, dvs man måste ställe en klocka eller liknande innan den fungerar igen efter ett strömavbrott?

Elementen i en ugn kan pajja men knappast alla på en gång. Är ett element trasigt går det oftast att byta. En tre år gammal ugn täcks dessutom av hemförsäkringen med normal avskrvivning och självrisk. Kolla villkoren.
 
Vi har en annan typ av ugn.
För att få den att funka efter strömavbrott så måste man ställa in den inbygda klockan/timern.
 
Som sagt det där med klocka låter som en trevligt enkel förklaring.

Men om man spånar över att den ev. blivit trasig. Du skriver att du klantat dig så att jfb löste. Hur klantade du dig? vad jag är ute efter är om du kan ha lyckats få överspänning till ugnen?
 
Hjärtligt tack för tipsen, det här forumet kan man lita på!
Ska testa så fort det går, har dock hunnit lämna in den på verkstad, fyfan vad pinsamt om det är så enkelt.
I'll keep you posted!
 
Åh herregud, vad penibelt, åkte dit nyss och en tekniker jackade in den och ställde klockan och vips fungerade den.
Haha. Kostade inte mer än lite kånkande och lite bensin.

Som sagt, tack för tipsen!
 
Visst känns det bra när det är så enkelt! Åkte själv dit för ett tag sedan på en vattenkran med dräneringsfunktion. Rörisen bara log! :D
 
Eh, en ugn som inte funkar om klockan inte är ställd?

Är det för att ugnen inte skall starta efter strömavbrott om man glömt stänga av den?
 
-MH- skrev:
Eh, en ugn som inte funkar om klockan inte är ställd?

Är det för att ugnen inte skall starta efter strömavbrott om man glömt stänga av den?
Precis.
 
Ett bra tips....om verkstan inte debiterar något...åk då dit igen med fikabröd...sånt betalar sig i längden:)

FLKR
 
En annan anledning till att mycket modern teknik är gjord så att den inte startar direkt när den återfår spänningen är för konsekvenserna det medför vid ett strömavbrott. När spänningen kommer tillbaka blir belastningen oerhört hård under en kort period innan det att allt kommit igång igen.
Tänker inte gå in i detalj på vad som sker, men hur som helst har (enligt vad jag hört från kollegor) flera av våra elbolag gått ut och bett kunder stänga av onödig utrustning tills dess att det är stabilt igen. Frågan är hur man ska tolka det. Ser inte datorn som onödig utrustning, men ack så känslig för ful-el. El-värmen som verkligen drar ström är dock lite omständig att bara stänga av sådär...

Men men, börjar bli riktigt off topic nu så jag bryter innan jag får smisk av moderator.
 
Fast elvärmen som är den tyngsta lasten (oftast) har ju normalt startfördröjning/effektbegränsning så den är ju sällan något problem. Värre kan det ju vara med elverktyg som kan låsas i läge på och inte har nollspänningsutlösning................. En sticksåg tex kan ställa till med en hel del.
 
Intressant, det finns inget krav på att sådant verktyg löser ut vid spänningsfrånslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.