Hej!

Följande utgår jag ifrån:
En 20 år gammal ugn och häll från Miele. Båda är fast anslutna till samma dosa. Dosan har som inkommande 3 faser, nolla och jord som är avsäkrade med 3 x 16A. Hällen är ansluten med 3 faser och jord och ugnen är 2 faser och jord. Nollan används inte utan slutar i dosan.

Nu har ugnen gått sönder och idag levererades en ny ugn från Miele. Den har vanlig stickpropp och ska anslutas med 230V avsäkrad med 16A.

Funderar nu på om jag helt enkelt ska klippa stickproppen och ansluta direkt i dosan och då genom att ansluta den till 1 fas, nolla och jord. Alternativt sätta ett vägguttag direkt mot dosan och ansluta mha stickproppen. Vilket anser ni vara det bästa, rätta sättet? Vad ska man ha för kabel mellan dosa och stickpropp i så fall förutom att det ska vara 3x2,5?

Hälsningar
Christer
 
Klipp och koppla in direkt alt. klipp och montera Perilex-stickpropp & uttag.
Jag har sätt alldeles för många uttag som är godkända för 16A som är duktigt sönderbrända efter att ha ugn eller annan storförbrukare inkopplad under längre tid.

EKK 3G2,5 är lämplig kabel mellan dosa & uttag
 
alt klipp inte utan montera ett schukouttag så blir det inga diskussioner om rätt och fel.

Om det är en ide att samtidigt montera ett perilexuttag till hällen beror på. Nya hällar finns både med och utan stickpropp - ska ni någon gång byta häll så är det ju lämpligt att välja en som kan kopplas in på 2 faser och nolla, alltså en 230V-häll, och dessa tror jag främst levereras utan stickpropp. Det är ju en fördel att inte ha stickpropp för det underlättar inkopplingen - att hällen verkligen får dom två faser som ugnen inte använder.
 
Bo.Siltberg skrev:
alt klipp inte utan montera ett schukouttag så blir det inga diskussioner om rätt och fel.

Om det är en ide att samtidigt montera ett perilexuttag till hällen beror på. Nya hällar finns både med och utan stickpropp - ska ni någon gång byta häll så är det ju lämpligt att välja en som kan kopplas in på 2 faser och nolla, alltså en 230V-häll, och dessa tror jag främst levereras utan stickpropp. Det är ju en fördel att inte ha stickpropp för det underlättar inkopplingen - att hällen verkligen får dom två faser som ugnen inte använder.
som jag skrev innan:
Jag har sätt alldeles för många uttag som är godkända för 16A som är duktigt sönderbrända efter att ha ugn eller annan storförbrukare inkopplad under längre tid.
kanske skulle förtydliga mig med att det var vanliga Schuko som jag menade.
Sen tror jag dessutom att det redan sitter schuko-stickpropp på ugnen, de enda jag vet som inte har det förmonterat är IKEA
 
Missade att du menade perilex även till ugnen, sorry - ja, varför inte, men om schuko allmänt inte tål märkströmmen så är det ju nåt systemfel?? Varierar säkert mellan fabrikat.
 
Bo.Siltberg skrev:
Missade att du menade perilex även till ugnen, sorry - ja, varför inte, men om schuko allmänt inte tål märkströmmen så är det ju nåt systemfel?? Varierar säkert mellan fabrikat.
Jepp, håller med dig där.

Har sett Eljo & Elko som varit uppbrända, kan t.o.m upplysa att t.ex vissa vitvarortillverkare (har för mig att det var Elektrolux & Cylinda) rekommenderar att man ska klippa stickproppen och fastansluta tvättmaskiner p.g.a problem med glapp i Schuko med ålder & vibrationer som kan orsaka att elektroniken slås ut.
 
Det sitter schuko på ugnen vid leverans.

Jag tolkar er som om jag borde byta denna till en perilex och att sätta ett perilexuttag bredvid dosan.
 
Jag tänker mig att det kan vara lite jobbigt att stå och koppla in sladden till ugnen i anslutningsdosan samtidigt som man håller i ugnen eller har den på en stol eller nåt om man bestämt sig för att ansluta den fast. Har för mig att anslutningssladden inte brukar vara nå överdrivet lång.

Jag hade nog satt ett vanligt vägguttag. Så brukar man ju göra. Men blev ju lite osäker nu när Kolvas pratar...

//Patrik
 
chpal56 skrev:
Det sitter schuko på ugnen vid leverans.

Jag tolkar er som om jag borde byta denna till en perilex och att sätta ett perilexuttag bredvid dosan.
jepp, så har iaf. jag gjort sedan jag började se dessa brända Schuko-uttag och sedan jag fick rekommendationen av vitvarutillverkare efter att ha felsökt på en tvättmaskin
 
CEE 216 är ju inte fel!
Finns ju vinklade stickproppar och uttag för infällt montage!

Ett icke fullkopplat perilexuttag (eller CEE-uttag med för den delen!!) är en styggelse!
 
Naturligtvis fullkopplar man perilexuttaget. Men ugnen kommer ju bara att använda en av faserna.
Men CEE216 går ju bra, eller de trepoliga spisuttagen som tål 25A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.