Hej! Hoppas någon kan komma på en tanke varför vår ugn slår ur JFB efter en stund den varit igång ca 5 min. Vi fick en ny IKEA inbyggnadsugn av svärfar då han inte skulle ha den utan en annan. Den hade då stått i garaget ca 2 mån. Koppla in den igår så testa den första gånge idag. Har jag bara kontakten i händer inget utan tid lyser och sätter jag på ugnen så går den en stund sen löste den ut JFB. Läste någonstans att om den stått i någon fuktig miljö kan det kommit fukt på elementet. Någon annan som varit med om detta?

/Martin
 
Löser den endast ut när den blir varm första gången?
Det problemet hade vi och den ugnen hade två element, ett som användes hela tiden och ett som hjälpte till att snabba på uppvärmningen.
Det var det sista som var boven hos oss.

Vi fick först tipset om att det kunde gå fukt in i isoleringen till elementen och att man då skulle prova att torka ur ugnen.
Hög värme en bra stund och sen vädra ur men det hjälpte inte för oss...
 
Jag är tveksam till att en ny ugn ska läcka pga fukt. Det låter mer som ett fabrikationsfel. Men för all del, låt den torka i rumsvärmen ett tag prova igen. Om den har en schukostickpropp kan du även prova att vända på den.
 
P-plats skrev:
Löser den endast ut när den blir varm första gången?
Det problemet hade vi och den ugnen hade två element, ett som användes hela tiden och ett som hjälpte till att snabba på uppvärmningen.
Det var det sista som var boven hos oss.

Vi fick först tipset om att det kunde gå fukt in i isoleringen till elementen och att man då skulle prova att torka ur ugnen.
Hög värme en bra stund och sen vädra ur men det hjälpte inte för oss...
Det hände första gången nu idag och jag har inte vågat testa mer, men får testa o starta den igen o köra den på tex 50 grader och se om det slår ut igen :(
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag är tveksam till att en ny ugn ska läcka pga fukt. Det låter mer som ett fabrikationsfel. Men för all del, låt den torka i rumsvärmen ett tag prova igen. Om den har en schukostickpropp kan du även prova att vända på den.
Nja inte läcka var väl mer att fukt krupit in när den stått i ett fuktigt garage. Känns surt o skrota den om det går genom bara torkning men jag vill inte att huset ska brinna upp liksom:-0 Vad har schuko stickproppen för betydelse om jag vänder den, förlåt dumma frågor?
 
Nu skriker väl någon högt... koppla ur jorden och kör en gång låt den komma upp i värme ordentligt så försvinner fukten sen kan ni koppla in jorden.
 
E
Läcka som i läcka ström, läckström. Läckströmmen får jordfelsbrytaren att lösa ut om den blir för hög. Om det är fel på ett element så finns det nya att köpa som reservdelar.
 
A
DFYD123 skrev:
Nu skriker väl någon högt... koppla ur jorden och kör en gång låt den komma upp i värme ordentligt så försvinner fukten sen kan ni koppla in jorden.
Precis!
Så hade jag gjort
 
DFYD123 skrev:
Nu skriker väl någon högt... koppla ur jorden och kör en gång låt den komma upp i värme ordentligt så försvinner fukten sen kan ni koppla in jorden.
Givetvis kommer jag inte själv pula med det, har sjuk respekt för el. Finns det någon risk för brand osv om man tar bort jorden, är ju lite svitt att man kanske får sig en kyss också haha?
 
A
I värsta fall en liten kyss eller darrning.
Prova att köra en funktion itaget för att utröna vilket element det är.
Har du tur har ugnen torkat ur innan alla elementet är testade
 
I värsta fall likvärdigt med att direkt greppa tag i en fas. Alltså inget att rekommendera någon som behöver fråga om det här på forumet.
 
  • Gilla
SueCia och 5 till
  • Laddar…
Lasson83 skrev:
Nja inte läcka var väl mer att fukt krupit in när den stått i ett fuktigt garage. Känns surt o skrota den om det går genom bara torkning men jag vill inte att huset ska brinna upp liksom:-0 Vad har schuko stickproppen för betydelse om jag vänder den, förlåt dumma frågor?
Börja med att sitta lugnt en vecka och prova igen. Ingenting brinner upp då JFBn löser för en så pass låg felström. Däremot kan annan elektronik som TV fara illa av att strömmen plötsligt bryts till hela huset, det finns en liten liten risk så försök stäng av så mycket som möjligt först.

Har ni mer bråttom kan ni leta upp ett (skyddsjordat) uttag som inte skyddat av en JFB och prova ugnen där. Det är säkrare än att koppla bort skyddsjorden. Men egentligen borde man först kontrollera att skyddsjorden verkligen är intakt i detta uttag...

Värmeelementen är inkopplade mellan fas och nolla, och om då felet ligger nära anslutningen för nollan så blir felströmmen mycket lägre. Därför kan det hjälpa att vända på stickproppen så att fas/nolla kastas om. Det är dock ingen lösning, ugnen läcker fortfarande ström, utan det kan möjligen vara ett sätt att torka den om man fortfarande misstänker fukt.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Jag kom på att jag har en vän som jobbar som service reperatör för denna typ av vitvaror dock inte whirlpool men han tar med den till sitt jobb o testar att torka ut den👍
Tack för alla tips o tankar, hoppas jag kan bidra med nån hjälp till någon nån gång😊
 
nikasp
Hur löstes detta eller kom ni fram till vad som var dåligt?
 
nikasp nikasp skrev:
Hur löstes detta eller kom ni fram till vad som var dåligt?
undras om den fortfarande är i bruk efter 7 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.