Hej!

Har en gammal (ca 20 år ) Electrolux spis med 2 st ugnar (en mindre och en större) som fram tills nyligen fungerar problemfritt.
Nu har dock jordfelsbrytaren börjat lösa ut när den mindre av ugnarna når upp i temperatur och termostaten slår ifrån. Ex. ställer in ugnen på 200 grader och allt går fin-fint tills temperaturen nås och termostaten slår ifrån, då löser jfb ut. Händer inte alltid med kanske var 3-4:e gång vi använder spisen. Ibland har säkringen för spisen också läst ut men i regel inte. De fungerar alltid att bara slå på jfb igen och det när den löst ut en gång och man återställer jfb så går det inte att provocera att den löser ut igen genom att slå av/på termostaten. Samma sak händer ibland om man vill kontrollera hur varm ugnen hunnit bli genom att vrida ned termostaten tills termostaten och lampan slår ifrån. Inga problem med den andra större ugnen eller spisplattorna, felet rör bara när man använder den mindre ugnen.
Vad är troligt fel? Har den helt enkelt nått end-of-life eller är det idé att testa att byta ugnstermostaten? Är jättenöjd med denna i övrigt och är superpraktiskt att ha en liten ugn som värms upp snabbt, samma modeller verkar inte säljas längre.
 
Om du kan identifiera vilket element som är kass ( över / under / grill / varmluft ) så skulle jag skruva loss en plåt och tittat på själva elementet.
 
Byt spis, det finns även i dag spisar med dubbla ugnar, en vanlig standardspis med två olikt stora ugnar (39 och 73 liter) är tex Electrolux EKC6060BOW. Vitvaror över ca 10 år kan det vara svårt att hitta delar till och att laga dom kan kosta mer än det det är värt att lägga på en utgången vara.
 
Jag tänker att är det tex termostaten så byter man den lätt själv. Kan inte kosta många kronor och nog finns det reservdelar till min modell tror jag.
 
Klart du ska laga den om det finns delar, om inte Elux själva har så finns det kanske någon annan firma som gör.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Att försöka hitta reservdelar är väl alternativ ett för de som vill och orkar försöka laga. Om det sedan misslyckas så kan man börja titta efter en ny variant och då kan ju tipset ovan vara en bra början om man vill ha dubbelugn.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
F frede skrev:
Jag tänker att är det tex termostaten så byter man den lätt själv. Kan inte kosta många kronor och nog finns det reservdelar till min modell tror jag.
Och varför tror du att det är termostaten som är felande?
 
R
E elmont skrev:
Och varför tror du att det är termostaten som är felande?
Om jordfelsbrytaren slår från när termostaten bryter strömmen så lär det väl inte vara ett element som är trasigt. Då är väl termostaten närmast misstänkt.

Jag hade nog skruvat av bakre plåt och tittat om något ser misstänkt ut som första steg. Ganska enkelt och kostar inget.
 
En termostat läcker inte ström, speciellt inte när den bryter. Det är med 99.99% sannolikhet ett ugnselement som läcker. En JFB kan definitivt triggas av att denna lilla felström plötsligt bryts, eller uppstår. Typiskt sker det när ugnen värmts upp en stund. Det är ganska enkelt att hitta det felaktiga elementet. Det går ofta att ohmmäta med en multimeter, om det inte syns direkt.
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En termostat läcker inte ström, speciellt inte när den bryter. Det är med 99.99% sannolikhet ett ugnselement som läcker. En JFB kan definitivt triggas av att denna lilla felström plötsligt bryts, eller uppstår. Typiskt sker det när ugnen värmts upp en stund. Det är ganska enkelt att hitta det felaktiga elementet. Det går ofta att ohmmäta med en multimeter, om det inte syns direkt.
Varför skulle en termostat inte kunna ge överslag till skyddsjord när den bryter?
 
R RoAd skrev:
Om jordfelsbrytaren slår från när termostaten bryter strömmen så lär det väl inte vara ett element som är trasigt. Då är väl termostaten närmast misstänkt.

Jag hade nog skruvat av bakre plåt och tittat om något ser misstänkt ut som första steg. Ganska enkelt och kostar inget.
Och så tror jag att det är bättre att skruva av hällen för att komma åt termostaten.
 
R RoAd skrev:
Varför skulle en termostat inte kunna ge överslag till skyddsjord när den bryter?
Varför skulle månen inte kunna ramla ned i huvudet på oss?
Det är helt enkelt osannolikt (=ovanligt) att en elkopplare av något slag läcker ström till jord.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför tror du att det är termostaten som är felande?
Jag tror egentligen ingenting, men eftersom jfb bara går när termostaten slår från så känns det som om den borde vara är inblandad på något sätt, men jag är inte elkunning. Hade det bara varit värmen i ett element som orsakade felet så borde den väl lösa ut när som helst vid högre temperaturer men det sker alltså inte, utan alltid bara när termostaten slår ifrån.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ja inte vet jag, men när termostaten bryter får ju hux flux hela elementslingan samma potential mot jord. Beroende på om slingan är 230 eller 400 V får ju det olika effekter? Sitter termostaten nödvändigtvis på fassidan på en enfaskopplad slinga? Om det nu är en enpolig termostat?
Osv...öppna och se efter, mät lite?
 
På sidan av spisen (höger om jag inte minns fel) sitter typskylten.

Dra ut och fotografera av skylten.
Hur man byter elementet beror på vilket det är - underelementen drar man ut bakåt.

Kablarna är troligtvis inte spröda, om det inte har varit glapp.

Det är troligtvis en Motala-spis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.