Har hört talas om LB-hus Ugglanserie. Nån som byggt ett sånt hus?
Vad är skillnaden i standard från deras övriga hus?
Ingår grunden?
Vad ingår i stora drag i ett Ugglanhus? Är det plastmatta som standard i alla rum? Våtrumstapet eller kakel?

Skulle gärna vilja veta ca pris på ett sånt hus med 6 rok.
 
Jag o min sambo bygger "Ugglan 121" ur Ugglan-serien.. Jag kan tyvärr inte svara på vilka skillnader det finns mellan den serien och de andra husen som LB-Hus har.. Men det är en hög standard och god kvalite på de saker de har i ugglan-husen..
Men grunden ingår i priset.. Det är ekgolv som standard och vill du ha kakel och klinker, så får du välja ett nyckelfärdigt hus, då det inte ingår vid "Nästan Nyckelfärdigt", stommonterat osv.. Då kan man välja till kakel och klinker via dem på LB-HUS eller att fixa till det själv..

Vårt hus på 5 rok går på strax över 1.5 milj. För mer exakta prisuppgifter kan du ta kontrakt med en LB-Hus-försäljare.
 
Vi är en nybörjare man kan säga, valde Ugglan 159 med 7 rok. Jag håller med Limla att de är en hög standard och god kvalite. Priser på de kan skiljer sig mellan län. Du kan be LB-hus försäljare att skicka en prislista just på dit län. Lycka till
 
LB-hus är kanon. Mycket hög standard. Om du nöjer dig med standardplanlösningen är Ugglan ett mycket prisvärt alternativ. Största skillnaden med övriga hus är att man i Ugglan inte får göra förändringar. Sen finns det några andra saker som dock enkelt kan uppgraderas.
 
Vi bygger också en ugglan 121 och standarden är mycket bra och det som skiljer är att du inte kan ändra nästan något, men då vi var på flera visningar passade ugglan 121 oss helt perfekt. och om du jämför med andra husleverantörer tror inte jag att det är många som har detta låga pris och den goda standard.
Kollade själv på Älsbyhus men det verkade inte att få ett bra hus med platta där för den försäljaren stod bara och smuts kastade andra husleverantörer och tyckte alla andra hade dåliga hus och han bäst, detta fick oss att gå där ifrån direkt man måste kunna acceptera att det finns handra valmöjligheter och att det är vi som köper som avgör var man köper.
Vi är helt nöjde med LB Hus och har bara goda referenser att skicka vidare.
Vårt kostar också 1,5 milj. utan garage det bygger vi själv.
För övrigt är huset nyckelfärdigt för dessa pengar!
 
Vi har byggt en pärluggla, numer heter huset Ugglan159 och vi tycker att standarden är bra.
Gjuten platta med golvvärme, parkett i alla rum, kakel och klinker i badrum och klinker i hallen och i tvättstugan. Vi valde att måla alla väggar men man kan få tapeter också

Vi valde att förlänga vardagsrummet, elvärme i över badrummet, ha den gamla köksstandarden med mer skåp, gjuten platta för altanen, det stora enbilsgaraget för att kunna ha ett förråd och arbetsutrymme i garaget och för detta tror jag vi betalade 1,7 miljoner

Man kan inte ändra planlösningen i Ugglanserien men man kan använda sig av den gamla kökslösningen som vi gjorde och jag tror att man även kan använda sig av den gamla lösningen för tvättstugan också

Vi valde att inte ha ett hål i väggen mellan hall och kök för den väggen ville vi ha en hatthylla på
 
Vi håller på och bygger ett Ugglan 135, det stämmer att man inte kan göra ändringar på Ugglan-serien, men man kan göra upp dessa med byggaren och få dessa gjorda ändå utan LB-Hus inblandning.
Anledningen är att Ugglan-serien är en sk. "lågpris" serie där det går ut på att massproducera stora volymer, många väggblock är samma i flera av husen som exempel.

De ändringar vi gör utifrån originalhuset är bla. byte av fönster, förlängning av vardagsrum/grovkök, samt borttagning av vägg mellan kök och vardagsrum.

Med de erfarenheter som vi hittills har av LB-Hus så är dom att rekomendera.

Lycka till!
 
HPL204:

Vad har ni gjort för ändringar på fönstren?

/ En som bygger Ugglan 143
 
Har skickat PM till dig.
//HPL204
 
HPL204:
Vi ska bygga ett Ugglan 135 och vi blir också nyfikna på ändringarna . Hur har ni förlängt vardagsrum/grovkök, och vilka fönster har ni bytt ? Kanske en ide ?
Snart Ugglan ägare.
 
Vi bor i en ugglan 135 och har gjort några smärre ändringar. Vi har inte byggt om hela huset som HPL204 :D

Värt att nämna:
Isolering i innerväggarna
Extra fullhöjds fönsterparti på kortväggen i vardagsrummet.
Extra glasdörr samt skjutdörrsgarderob i föräldrasovrummet.
Helkaklad gästtoalett (målad glasfiberväv är standard)
Släta innertak

Vi är mycket nöjda och skulle ha med dom som en tänkbar leverantör om vi skulle bygga igen.

/fredrik

edit: mer finns på vår hemsida: Familjen Wellners Villabygge
 
Skall försöka göra en lista på de ändringar som gjorts utifrån originalhuset:

Tagit bort klädkammaren och gjort wc/dusch av gästtoaletten

Flyttat ut väggen i "stora" badrummet 60 cm, allrum lite mindre, men vi prioriterade ett större badrum

Tagit bort väggen mellan köket och vardagsrummet och ersätt den med en limträbalk

Spegelvänt köket och skall bygga en köksö (IKEA)

Byter fönster i köket till 10x5, i de två sovrummen på framsidan så byter vi till 6x16

Monterat 2 takfönster i vardagsrummet

Förlängt vardagsrummet samt klädvård 120 cm, vi tog bort klädkammaren och ville ha större klädvård.

När vårt hus var beställt och hade 2 veckor till leverans så släpper LB-Hus sitt Limited Edition, dom har ju kopierat vårat :)
 
HPL204;

Gillar Ugglan 135 men vill helst ha köksbänken mot fönstret och öppna upp mot v-rummet. Är det så ni har gjort?
Har du nån ritning/planlösning på det?

LB-hus Villa Volym har egentligen den planlösningen men den kostar typ 200000 mer.

Bobo
 
Jag tycker det låter på er som det går att göra ganska mycket förändringar i ugglan-serien. Går det att göra lite mindre förändringar eller hur fungerar det egentligen? Vad kostar förändringar som flytta vägg och limträbalk?
 
Ursäkta att mina svar dröjt, har inte varit inne på länge. Har haft fullt upp med att flytta in och komma i ordning.

Du kan göra vilka ändringar du vill, men dessa får du komma överens med byggaren om, och skriva en tilläggsbeställning med denne. Detta sker helt utan LB-Hus medverkan. Ett tips kan vara att köpa material genom LB-Hus, det gjorde vi till mycket bättre priser än vad vi kunde få hos byggvaruhandlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.