Tjenare!

Jag har införskaffat en vedklipp som är ett renoveringsobjekt!

Jag skulle vilja ha lite info om den men den finns ingen att tillgå!

Nätet är länsat och jag hittar ingen liknande klipp.

Det som är lite udda med den är att den är lite mindre än vanliga klippar, den har hydralkolven monterad under maskinen och drar själva giljotinbladet nedåt, den trycker inte. Den har även infällbart vedbord. Elmotorn är på 7,5 kW vilket är mer än andra jag sett.

Jag skulle behöva reservdelar eller en duktig micklare som kan reparera det trasiga...

//Warlock
 
Warlock,

Du får nog speca lite mer om du skall få någon hjälp.

Bilder och förklaring på vad som är fel, samt ev. ort du bor på om du skall få tag i någon som kan hjälpa dig.

Det verkar dock skumt att använda dragande cylinder, då blir den klenare i klippläget och långsammare i returen.

MVH/
Simon
 
marmander skrev:
Warlock,

Du får nog speca lite mer om du skall få någon hjälp.

Bilder och förklaring på vad som är fel, samt ev. ort du bor på om du skall få tag i någon som kan hjälpa dig.

Det verkar dock skumt att använda dragande cylinder, då blir den klenare i klippläget och långsammare i returen.

MVH/
Simon
Jepp, instämmer med ovanstående i att det måste till lite bilder! :)

Men att det skulle bli klenare och långsammare med en dragande cylinder vet jag inte...:confused: Det beror väl ändå på hur maskinen är byggd, dimensionerad och inställd. Verkar dock vara en spännande model!
 
Tjenare!

Ska försöka ordna bilder...

Saken är den att hydralen inte drar den utan den trycker nedåt. Den sitter bara monterad så att den trycker ned en ställning, vars övre del är klippbladet. När hydralen går i retur så lyfts ställningen och klippbladet upp igen...

Det blir nog enklare att förklara med bilder... ska se vad jag kan göra...

Jag finns i Umeåtrakten... Problemet brukar vara att fixare och trixare brukar vilja ha en rejäl slant om de skall lösa problem åt folk de inte känner...

//Warlock
 
:eek: Kan de va så j*vliga däruppe? :rolleyes: :D
 
Japp, sådana är vi, vi ska ha pengar till uppvärmning, snöskoter, snöslunga, belysning hela polarvintern och en resa till Mallis för att tina upp.

Jag finns i Umeå och har micklat med det mesta.
Det var på vippen att jag en gång i tiden byggde en sådan lågbyggd klipp men cylindern ligger fortfarande i garaget.

Protte
 
Ok,
Tänkte nästan att det var något sådant.

Bara att trådskaparen skrev "den har hydralkolven monterad under maskinen och drar själva giljotinbladet nedåt, den trycker inte", så man missförstod det lite.

Crille,
Om du använder en hydraulcylinder dragande så är den klenare så än i tryckande läge eftersom arean/volymen är väsentligt mycket mindre på kolvsidan. Därav går den naturligt fortare i dragande läge. Det är därför man använder cylidrar med stor kolvstång till vedklyvar och vedklippar, start i trycket och snabb i returen.
 
jag har en liknande vedklipp med cylindern under bordet. Köpte den av en gubbe som byggt den själv tillsammans med vedtransportband.
 
  • IMGP3435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3436.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3438.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP3439.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.