hejsan!

Jag ska hjälpa min vän att byta radiatorer i ett rum som fått läckage.
de flesta kopplingarna hittar jag.
men rörmokaren har använt efter endel mätande 21/32" (16.7mm) rör till en mindre radiator och till en större 13/16" (20.6 mm) den stora radiatorn är den enda i huset som har 13/16".
antar det är ett 2-rörs system eftersom dragningen är från -65 och sista radiotorn på övervåningen har denna koppling ovanför golvet.

vart kan jag hitta övergångskopplingar till dessa? vill inte behöva gänga om då jag inte har den utrustningen just nu. vilken av dagens standard övergångskopplingar tror ni skulle passa? vill inte chans och beställa del.
hur länge sedan användes denna tumstandard och vart hittar jag tabeller över den?
enligt denna sida finns det ingen reparationskoppling som tar 20.6mm.
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/reparationskopplingar

nog för att jag har jobbat i mekanisk verkstad och väl insatt i gängor så är detta en nyhet för mig.
gängorna är med största sannolikhet vanliga R-gängor, däremot val av rördimension verkar va av en standard jag inte känner till. har identifierat R15, R20 och R25 som slutligen går in i lenhovdaradiatorer.
de vill jag byta ut mot moderna radiatorer och då behöver jag korta inkommande rör 45mm.
men med vad?

richard
 
Redigerat:
Är det inte 3/8” och 1/2” då? Dvs R10 och R15

Edit: Det finns inget på et tumrör som har den dimention som den benämns som. Från blrjan var det ett mått på innerdiametern, men när materialet blev bättre minskade vöggtjockleken och innerdiametern blev större. Man vill ju inte ändra ytterdiametern, för då passar inte kopplingarna längre.

Edit2: 3/8” inte 3/4” naturligtvis.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
gängorna är identifierade och har hitta lämpiga vinkelkopplingar. nu pratar jag om ytterdiametern på rören. de mått som jag skrev :) allså de rör som kommer upp ur golvet.
 
okej! så då kan det alla vara R10 som har 16.7mm utvändigt och så vidare :)
 
så det jag ska leta efter är allså övergångar till R10 och R15 och inte på mm :) ja det var ju inte så svårt. jag vet ju det där med att det definieras efter innerdiameter.
 
Det är säkerligen ett 3/8” rör. Det gängar man med det som i dag kallas R10.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
okej alla då var de klargjort :) har ju sett den där tabellen för en vecka sen ju. men verkat tappat bort den. ha en trevlig kväll
 
i vilket fall så hittar jag ingenting.
är det någon som vill vägleda mig till en sida där det finns en rak koppling för R10 resp R15?
brukar de heta bara 10x10 kläm x kläm? blir förvirrad av bilden för att döma av gängan så är det för ett 10mm rör. men ja vet inte.
kan inte VVS termerna.
 
Vill du ha övergång från 3/8” till 10mm cu?
 
det jag söker är en enkel övergång med klämringskoppling på vardera sida för R10 och R15 rör. det är järn eller stålrör inte koppar. och jag vill ha denna övergång i mässing eller stål så det inte blir galvaniska problem. allså inga gängor inblandade. bara rör till rör skarv.
 
unifix verkar va det jag söker men även där är minsta diameter på R15 21 mm. inte 20.7mm som ja har här :-/
och hittar inte unifix för R10 dock. tror ni det går ändå de där sista 3 tiondelarna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.