Hej kära kunniga forumvänner!

Har en fråga inför sommarens projekt.

Vårt hus har en utbyggnad gjort 1970, förmodligen en altan man först satt tak på, sen klätt med panel samt slutligen isolerat och gjort till en del av huset.
Tanken är att vi i sommar skall sätta igen två fönster, då vi nu använder detta rum till sovrum. Vi skall även byta ett av fönstren.

Problemet är den befintliga panelen, jag har då aldrig sett någon liknande förut. Bifogar en skiss, har dock inte koll på måtten på panelen i dagsläget.

Frågan är, går det att få tag på en sådan panel nuförtiden?

Eller, är det lämpligt att byta panel på utbyggnaden? Det rör sig om en utbyggnad på ca 3x5 meter. Det är förmodligen ganska dåligt isolerat, så det vore kanske lämpligt att tilläggsisolera samtidigt. Detta är dock inget krav, då jag faktiskt inte upplevde rummet som så kallt i vintras. Av olika anledningar vore det lättare att tilläggsisolera inifrån.

Om jag väljer att tilläggsisolera utifrån, hur bör detta byggas upp? Jag tror ej att det finns någon plast i väggen nu, och om det gör det så sitter den innerst i väggen, alltså direkt innanför innerväggen så att säga.

Bör jag riva ner befintlig panel? Jag tänker mig att väggen kommer att se ut så här isåfall:
-ytterpanel-
-horisontell spikregel-
-vertikal regel- (denna för att få luftspalt)
-vindpapp eller asfaboard-
-45x45 liggande med cc60 samt isolering-
Sen kommer den befintliga väggen.

Blev ett lite rörigt inlägg, men jag skrev direkt ur mitt röriga huvud :)

Arbetsbok2 Blad1.jpg
 
Inga problem att få tag i panel.
Känner en byggare som har kontakter med sågverk som tar fram det man vill ha.
Det var en standardpanel på hus från kring 1970.

Byt inte panelen om du inte måste.
Måste = ruttnat (torröta), estetiska krav, HSB's inflytande, osv
 
HSB? HonSomBestämmer? :)

Panelen som sitter där är rätt fräsch, verkar inte rutten!
Då ska jag leta reda på panel att komplettera med. Svärfar har en rätt avancerad fräs, kanske han kan fräsa åt mig.
 
Jap! HSB kan vara en tillgång, och ett gissel :D

Har svärfar en fräs?!
Fusk!
Du kommer att få det kanon-fint!
 
Ja, det är en stor jäkla fräs av golvmodell med matarverk!

Jag hoppas att det blir skapligt, själva utbyggnaden är egentligen otroligt ful, riktig 70-tals-låda! Bifogar en bild på eländet.

ImageUploadedByByggahus.se1369691343.825097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför byggde man platta tak med sån sarg runt? Jag har en dröm om att ändra till ett pulpettak med en inte allt för låg lutning.
 
...på 70-talet hade man en massa dumma saker för sig inom husbyggen... platta tak var nog en inspiration från Spanien... det blev populärt att åka till Mallorca och Canarien Holmarna på semester på den tiden...
En sån där takkonstruktion tigger om läckage... har taket hållit eller har det läckt vid takfoten där den går in i det platta taket? Ser ju inte ut att vara bandat(?) plåttak... ser ut som papptak... de läcker...
Läcker "hatt" (sarg) på utbygget. En smula oproportionerlig i förhållande till vindbrädorna iof... men det var "dö-sängen" på den tiden. Titta bara på alla platta skolor, vårdcentraler, osv som växte upp över hela svedala från kring 1972-1980:ngt. Var tid har sina egenheter :)

Det där får du snyggt och som du vill ha det - med en så väl rustad svärfar är loppet redan klart ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är papp på taket, omlagd för ett par år sedan. Har tydligen varit problem med läckage, därför vill jag bygga om taket inom några år!
 
Bröt upp innerväggen nyss, det finns plast direkt innanför den bastuliknande furupanelen.

Det verkar dock som att det inte finns någon luftspalt mellan vindpappen och ytterpanelen. Är detta dumt? Har suttit såhär i mer än 40 år.
 
Vi har samma konstruktion på vår panel. Direkt an mot asfabolen (tjärindränkt tretex - jmf m vindpapp/tjärpapp). Vi byggde 1956-57. Inga synbara skador. Byggde till 1973. Byggdes på samma sätt - inga problem (än).

Har för mig att kravet på luftspalt uppstår när man tilläggsisolerar - kolla med Svensk Byggtjänst och BoVerket. De har inte rätt i allt - men kan i vart fall ge uppslag och idéer.
 
Pratade med svärfar idag. Till helgen ska jag förmodligen dit och tillverka panel, nästa vecka kommer mina nya fönster!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.