Hej,

Har hittat vattenmätaren i mitt ny inköpta hus.

Det sitter inbyggt i badrummet bakom en kaklad "låda" med öppningsbart lock.

Problemet är att vattnet som går igenom röret är kallt, på väg till pannan för att värmas(in vatten).
Badrummet är varmt och det droppar sakta men säkert då och då från detta rör(kallt möter varmt, ej läckande rör) och ligger som i en liten fisktank nu 2cm i botten.

De förra ägarna tyckte det var snyggare att få röret inbyggt 2003(av riktiga badrumsnissar-ej hemma renoverat.).

Den kaklade lite lådan som röret är bakom är djupare än badrumsgolvet.
Jag hittade ett hål från lådan ut till badrumsgolvet som ska tömma lådan om den blir för full.

Det är nu ca 2cm vatten i denna låda men hålet sitter 3cm från lådans botten.

Det går ej heller att borra ett hål längre eftersom lådan går en bit under badrumsgolvet.

Lådan ser rejält tätad ut med fuktspärrar och någon form av grön/lila skummgummi.
Röret som kommer in i huset kommer underifrån, från grunden och går upp till mätare och sedan ut ur badrummet igen och in i pannrummet.

Det känns mycket udda att bygga en lösning som ska vara snygg men samlar upp vatten som bara ligger där och väntar på att rymma.

Har ni några tips?
Är det inte en lustig lösning eller kan den vara säker?

Hälsningar
Vattenskade allergiker
 
Låter som proffs varit där.......som själva inte behöver bo där.

Fylla på med betong i botten......

Protoypen
 
Låter som ett typiskt resultat av att "DE FULA RÖREN/ELCENTRALEN/WHATEVER MÅSTE BYGGAS IN!!"
 
Japp, hade förra ägaren där idag som såg väldigt förvånad ut.
Jag kommer nog få slå sönder den lilla "lådan" och hitta en annan fulare men mer trygg lösning.
 
Som sagt, fyll upp med lite betong i botten så att golvet i lådan hamnar i nivå med skvallerröret. Eller isolera röret i lådan.
 
Ska man nu bygga in saker och ting är det bättre med en lös låda som kan lyftas bort och samma yt/tätskikt som i resten av rummet...
 
Om det bara är kondensvatten torde väl en noggrann rörisolering hjälpa, se till att den fuktiga luften inte kan nå ditt kalla rör och kondensera.
 
Om man ordnar med en liten "översvämnig" inne på toan, kanske bara en blöt städning, kommer då vatten att kunna rinna via hålet och ner i lådan??

Prototypen
 
Jag tror att du skall vara försiktig med att spå sönder lådan. Risken att du skadar tätskiktet är stor, då är troligen lösningen med lite betong i botyten på lådan bättre, men isolera dessutom röret ordentligt.

En komplikation som troligen kan uppstå är vad som händer när det blir dags att byta mätare? Går det att komma åt med verktyg att skruva bort mätaren då?
 
Fotografen:
Någon sådan lösning vore den bästa och den jag funderaar på.

I lådan är det bara fuktspärrat och den där tjocka rosa gummin, ingen kakel eller klinker.

Prototypen:
Nej, om man häller vatten på badrumsgolvet kommer det inte in i lådan.

Den bästa lösning vore att ha kakel och klinker samt löstagbar låda ungefär som Fotografen föreslog.

Har jag sönder lådan och är försiktig med vägg och golv ska det nog inte vara någon fara. Sedan får jag avfukta och lägga klinker och kakel samt isolera rör och göra en lös låda.

Känns sisådär men nuvarande lösning.
 
För mig låter det orimligt att bara kondens kunnat orsaka så mycket vatten, just när lådan är nästan stängd vad jag förstår. Eller kan fuktig luft lätt komma in i lådan på något vis? Är du säker på att det inte är en liten läcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.