Hej alla

jag söker hjälp med vad som behövs för att genomföra en liten udda grej med vårat hus.

OBS det är inte super viktigt att det går ihop sig ekonomisk, det är även ämnat som ett kul experiment.

Huset:

Byggt 2006
Enplansvilla 154 kvm med krypgrund
I Stockholm
Nuvarande värmesystem Nibe Fighter 360p
Radiatorer

Bakgrunden:

Vi ska installera bergvärme i huset under året (IVT GEO 608).
En bergvärmepump har olika SCOP värden beroende på vilken vattentemp den skickar ut i huset.
Hus med radiatorer har framledningstemperaturer på 55 grader och golvvärme 35 grader.
Ju högre temperaturer den behöver jobba emot desto sämre är verkningsgraden.
Bergvärmepumpen är alltså mer effektiv när man har golvvärme då den jobbar emot en lägre temperatur.

Vårat hus har radiatorer.
Jag vill då sänka framledningstemperaturen till 35-40 istället för 55 grader dels för att uppnå den högre verkningsgraden på bergvärmepumpen men också för att sprida värmen och cirkulera den genom huset mer effektivt.
Och för att lyckas värma upp huset med lägre temperatur i radiatorerna och verkligen få ut värmen ifrån dom och cirkulera luftflödet så tänkte jag installera PC fläktar under radiatorerna.

här kan ni se olika lösningar ifrån både "hemma meck" och företag som säljer konceptet.




https://elementflakten.se/

Nu kommer vi till min frågeställning:

jag har tittat på dessa pc fläktar och behöver följande antal:

Artic P12 PWM PST 120mm, jag behöver ha 56 stycken av den.
https://ibertronica.es/arctic-p12-pwm-pst-value-pack-5-ventiladores
12V /0,08A / 1W

Artic P8 PMW PST 80mm, jag behöver ha 68 stycken av den.
https://ibertronica.es/arctic-p8-pwm-pst-80x80x25
12V / 0,09A / 1W

Med PMW systemet kan jag reglera fläktarnas varvtal genom pulse modulering och på det viset ställa in dom enligt vad jag tycker är bekvämt i huset ur ett ljudnivå perspektiv och luftflöde.
Jag vill kunna justera varvtalet genom telefonen och apple homekit.

Så frågan är vad som behövs för att genomföra detta projekt? Jag tänkte fråga er om det går att koppla ihop det mot exempelvis en WIFI styrd led dimmer på 12V som modulerar enligt PMW principer?
jag söker tips av er hur jag ska gå till väga och vilka komponenter som behövs för att kunna WIFI styra varvtalet genom Apple home kit.


Hälsningar //
Freddy
 
Har du funderat på hur många gånger på ett år som du kommer få uppåt 50 grader framledningstemperatur? Så länge det inte är -10-15 grader är det sällan ens i närheten av de temperaturerna ens i ett gammalt och dåligt isolerat hus.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Jag kör värmepunp och när det är någon minus ligger det runt 40c ut i till raddarna, gammalt dåligt isolerat hus. Jag skulle installera först och sen se om det verkligen behövs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är livslängden på fläktarna och hur mycket av det intjänade scop äts upp av den extra elförbrukningen av fläktarna med kringutrustning. Och vad kommer detta att kosta i tid och pengar att installera.
Är säkert ett roligt projekt men är nyfiken på om det är lönt ekonomiskt att göra denna installation.
 
  • Gilla
will
  • Laddar…
OskarJ
Jag eller frun vill inte frysa på vintrarna, vi ska ha 25 grader i huset under vintertiden. Jag har läst mig till att golven också blir varmare tack vare cirkulationen och att hela huset generellt upplevs varmare.


guggen
Ja det kanske blir så att jag testar en vinter först utan, men som jag skrev ovan till Oskar så lockas jag och frun av att hela huset kommer upplevas varmare inklusive golven tack vare cirkulationen av varmluften. Sen vore det kul också om bergvärmepumpen jobbar med ett högre scop eftersom jag kommer kunna skruva ner framledningstemperaturen.

daugaard
användarnamnet känns familjärt? är inte du medlem i Hondaklubben också? :)
livslängden tror jag är rätt lång, dom kommer med 6 års garanti i alla fall. Allt som allt så tror jag att vi kommer landa på c:a 10.000kr. Tid har jag inte men jag tar mig tiden för frugans bekvämlighet.... Happe wife happy life....
nja det är nog inte ekonomi på det, Jag tror att den stora fördelen är att man kan sprida runt värmen bättre så huset upplevs varmare och golven faktiskt blir varmare.

ingen som har en ide på komponenterna som behövs?
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
Jag hade övervägt att komplettera med golvvärme i de rum som det är störst behov. Det lär göra större skillnad i hur varma golven känns än att blåsa runt luften mer i rummen.

Men testa gärna i ett rum med nån provisorisk installation innan du ger dig på något större experiment.
 
Det är väl mycket enklare att montera in större radiatorer till våren när vattnet kan tappas ur.
Provade själv elementfläkt för 15 år sedan då det var modernt att försöka. Gav inte någon märkbar effekt.
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade fläktar i en radiator i förra huset och det gjorde väldigt stor skillnad. Den radiatorn satt i ett kök som hade blivit större på grund av lite ombyggnader, så den hade det lite kämpigt från början. Eftersom det var den "minst gynnade radiatorn" gav det direkt utslag både på värmekurvan och hur många minusgrader luft/vattenvärmepumpen klarade innan tillskottet gick in, så vinsten var relativt stor. Fläktarnas strömförbrukning är försumbar och jag hade ingen avancerad styrning, utan bara ett nätaggregat med variabel utspänning som jag ställde på ca 10V så fläktarna gick på kanske 75% av maxvarv.

Dock tror jag inte på idén att stoppa in 60-70 fläktar i hela huset... Leta reda på den/de radiatorer som inte klarar att du sänker kurvan 5 grader och sätt fläktar där.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Påtvingad konvektion har nog störst betydelse på radiatorer med konvektionsplåtar medan effekthöjning på släta panelradiatorer är mindre. Strålningsvärdet påverkas inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.