Har postat i Vatten&Avlopp men tänkte att det kanske finns nån byggnadsvårdare som har haft liknande problem och löst det på något bra sätt tidigare.

Jag har en gammal badkarsblandare som jag väldigt gärna skulle vilja använda i badrummet, problemet är bara det att anslutningarna verkar ha en väldigt udda dimension.

Ytterdiametern är cirka 36mm (35,9) och stigningen är mindre än på vanlig rörgänga. Har varit hos en stor VVS-grossist men de hittade inget som passade, M34 var för liten.

Är det någon som har tips eller idéer vad det kan vara för dimensioner och var jag kan få tag på lämplig adapter till någon form av rörgänga?​




 
På byggigen kanske?
http://byggigen.se/search/SearchGroup.aspx?Group=30

En bra sida för byggnadsvårdare...
ring någon av depåerna som du bor nära och hör efter. De brukar vara behjälpliga.
sidan jag länkar har mest armaturer men kanske kan du hitta det du letar efter.
 
Redigerat:
Känner du någon svarvare kan denne fixa vilken gänga som helst, tex en adapter.
 
Så här blev det till slut:
 
  • 1389431930133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1389431963438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1389431994500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Vad var det för gänga? Och hur fixade du den?
 
Det var M36 gänga. Svärfar svarvade till mutter och övergången/adaptern från kopparröret. Sedan löddes det ihop och så stansade vi ut en gummipackning. Blev väldigt bra och nu äntligen kan jag bada :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
jokamp skrev:
Så här blev det till slut:

Det var en intressant modell av blandare. Hur ser den ut i profil månne? ofta är ju termometern separat och bakom den går ett böjt rör upp för duschslang, men din ser ut att bara ha en termometer upptill...
 
Hermes skrev:
Det var en intressant modell av blandare. Hur ser den ut i profil månne? ofta är ju termometern separat och bakom den går ett böjt rör upp för duschslang, men din ser ut att bara ha en termometer upptill...
Det är en separat termometer med duschröret bakom. Lyckades visst fota precis rakt framifrån :)

Du råkar inte veta var man skulle kunna få tag på en ny termometer? Min är tyvärr lite trasig så all vätska i den har runnit ut...
 
jokamp skrev:
Det är en separat termometer med duschröret bakom. Lyckades visst fota precis rakt framifrån :)

Du råkar inte veta var man skulle kunna få tag på en ny termometer? Min är tyvärr lite trasig så all vätska i den har runnit ut...
Aha då var det den vanliga modellen ändå. Min fungerade ganska ok men rörmokaren fick den inte tät - gängen utsliten tror jag, så den ersattes med en liten gängad stoppskruv i rätt dimension. Tror inte att termometrarna nytillverkas.Det gäller helt enkelt att som med gamla bilar försöka hitta en till och använda som reservdelsexemplar...
 
Tyvärr försvann de där termometrarna från handeln redan på 1960-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.