Jag har en gammal badkarsblandare som jag väldigt gärna skulle vilja använda i badrummet, problemet är bara det att anslutningarna verkar ha en väldigt udda dimension.

Ytterdiametern är cirka 36mm (35,9) och stigningen är mindre än på vanlig rörgänga. Har varit hos en stor VVS-grossist men de hittade inget som passade, M34 var för liten.

Är det någon som har tips eller idéer vad det kan vara för dimensioner och var jag kan få tag på lämplig adapter till någon form av rörgänga?
 
  • DSC_0069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det borde vara m34
 
Om du mätt noggrant och gängan verkligen är 35,9 utvändigt så kan jag inte se annat än att det är en M36 gänga och det blir nog inte lätt att hitta ett blandarfäste till den tyvärr. M34 vet jag fanns på vissa gamla blandare men M36 har jag aldrig sett.
Var har du fått tag i den?
 
Jodå, jag har mätt noga och det är 35,9. M34 passade som sagt inte. Har köpt den på Tradera. Tror den är svensk iallafall, krankäglorna är märkta Bjarbo. Antar att enda möjligheten är att tillverka en egen adapter...

Sent from my LT26w using Byggahus
 
I vinter vill jag bada... finns det någon som har en idé om var jag skulle kunna få tag på en koppling eller vem som eventuellt skulle kunna tillverka en åt mig i Skåne?
 
du kan gå in på ett Dahl center om du bor i närheten av ett där kan dom kanske ta fram busningar till dig som du kan gå över till vanlig standard .. ta med dig blandaren dit så kan man pröva olika bussnigar... sen är ju frågan är den svensk blandaren ? kanske e något som kommer från denmark.. eller så andra mått där.
 
Borde inte bli så dyrt att få en mekanisk verkstad att svarva till ett par adapter.
 
Krilleman
Tyvärr dåligt med träffar på M36 på dahl.
 
Jag googlade lite på M36 nippel, muff och bussning varvid jag hittade
flera potentiellt fungerande alternatriv - tex ett HÄR

http://www.if-ab.se/Helakapitel5.pdf

Handlar man på rätt ställe (tex Rinkaby Rör) så är väl blandare inte
dyrare är att man kan köpa ny närhälst man behöva - nya ser dock
billiga ut ("krom" istf rostfritt) så om man vill ha stil på grejerna är
säkert gamla bättre :) :) ... .
 
Krilleman
palbin skrev:
Jag googlade lite på M36 nippel, muff och bussning varvid jag hittade
flera potentiellt fungerande alternatriv - tex ett HÄR

[länk]

Handlar man på rätt ställe (tex Rinkaby Rör) så är väl blandare inte
dyrare är att man kan köpa ny närhälst man behöva - nya ser dock
billiga ut ("krom" istf rostfritt) så om man vill ha stil på grejerna är
säkert gamla bättre :) :) ... .
Tyvärr är det ju inte så lätt att googla på M36 och tro allt passar, det ska ju fortfarande anslutas på något sätt till dagens rörmokeri-standard och det ska se snyggt ut.
 
Svarva ett par bussningar? Finns det ingen verkstad eller yrkesskola i närheten som kan fixa det där?
 
krilleman_215 skrev:
Tyvärr är det ju inte så lätt att googla på M36 och tro allt passar, det ska ju fortfarande anslutas på något sätt till dagens rörmokeri-standard och det ska se snyggt ut.
Helt klart utseendet är viktigt i synligt rörmokeri - lika viktigt som
funktionen tycker jag - dvs båda behövas - det jag fann verkade
"boil down" till m36 till slangkoppling (medelst slangklämma) över-
gång - bara ett lösningstips - inget jag på ngt sätt avråder eller re-
kommenderar :) .
 
Tack för alla svar, har kollat på hydraulkopplingar tidigare men inte riktigt hittat något som jag tror skulle funka. Så det får nog bli en mekanisk verkstad... Tips på nåt ställe i Lund-Malmö-Eslöv-Höör?
 
Kanske låta nån rörmokare lr mekanisk verkstad gänga om till M34 på blandaren?
 
Det här har säkert byggnadsvårdare löst förr. Ställ frågan i kategorin "Byggnadsvård" hur du ska kunna koppla in din gamla blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.