Hej,

Korta frågan är om en ny Unify UX-router är det snabba och enkla valet för att ersätta en USG?
Ser att det finns en UX-lite med. Är den "samma" fast utan wifi. Fast den kostar mer.

Långa bakgrunden:
Haft en Ubiquiti Unify USG router i säkert 7-8 år som fungerat klockrent. Men i förrgår försvann uppkopplingen plötsligt. Startade om routern, och allt fungerade som vanligt hela kvällen.

Morgonen efter var allt dött igen. Routern blinkade med blått sken. Googlade mig fram till att det kunde var någon "locate"-funktion som var aktiverad och behövde stängas av.
Problemet var att routern inte syndes alls i Unify-gränssnittet.
Efter lite mer googling hittade jag en instruktion på hur man rensade minnet och la in gammal firmware manuellt.

Skruvade isär och provade och den hoppade igång igen, men sen när jag uppdaterade firmware så dog den igen. Den syns, men det står "offline".

Lite konstigt för senaste firmware är några månader gammal och borde alltså använts ett tag även hos mig.

Gjorde om hela processen igen och det funkade i några minuter, tills programvaran tydligen uppdaterar automatiskt = routern dog igen.

Stängde av automatiska uppdateringar, och upprepade rensningen av minnet 2-3 gånger till med samma resultat. När man trycker på "adopt" så uppdaterar den automatiskt till senaste firmware och den dör.

Antar att man på nåt sätt kan få in en lite äldre firmware och få det att fungera, men jag vet inte om jag har orken att krångla mer. Det här är egentligen långt utanför min kunskapsnivå.
 

Bästa svaret

Ja, UX och UXG-Lite ersätter USG3.

Vilken du skall välja beror på två saker, om du redan har en Cloud-key eller annan controller samt hur många Unifi-prylar du har.

Har du en Cloud-key så bör du välja UXG-Lite. Har du mer än fyra andra unifi- prylar måste du välja UXG-Lite. UX har inbyggd controller och kan inte adopteras in på en annan. Den klarar inte heller att administrera mer än fem enheter, sig själv inräknad.

Prisskillnaden är en euro vid köp från Unifi EU store, €119 resp €120 ex moms. Frakten går med UPS och är framme på 2-3 dagar.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-unifi-cloud-gateways/products/ux

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-cloud-keys-gateways/products/uxg-lite
 
UX är en allt i ett enhet med router, controller och Wifi men du kan bara koppla på 5 unifi-enheter.
UXG-lite är bara en router, samma som USG´n du har idag fast modernare.

Så, har eller kommer du att skaffa fler än 5 unifi-enheter så är det UXG-lite du ska gå på.

Edit: Tvåa på bollen. :)
 
Ux-lite är den logiska ersättaren. Samma funktionalitet som USG, men snabbare och lite mindre. Observera att UX-lite har inte stöd för WAN failover då det bara finns 2 portar.
 
Tack för snabba svar!

Jag har ingen cloud key.
Har idag bara en 8-portars unify switch och en AP (UAP-AC-Lite), som täcker hela huset inkl. källaren tillräckligt.
Kör allt trådat förutom telefonerna för tillfället.

Känns som en UX vore mer rätt i mina ögon.

För framtiden tror jag max en AP och en till eller större switch är det som skulle behövas.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Kan vara transformatorn som börjar ge upp.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Det blev en ny UX. Snabb leverans redan dagen efter.
Allt funkar fint igen. :)
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Denna är ny, kanske kan vara värt att ta en titt på.
[länk]
Vad är skillnaden mellan UDR och expressen?
Hade tänkt installera en UDR i ny setup inom några veckor, men pga. lång leveranstid (UDR kommer i maj) funderar jag på att sätta in en express istället.
Kommer vara UDR/express + 24 port switch + en AP.
Förstår express bara kan hantera 4 unifi enheter (vi kommer ju ha två styck). Något mer att ha i åtanke?
 
  • Gilla
David Johansson9
  • Laddar…
Walle85
Norskenbygger Norskenbygger skrev:
Vad är skillnaden mellan UDR och expressen?
Hade tänkt installera en UDR i ny setup inom några veckor, men pga. lång leveranstid (UDR kommer i maj) funderar jag på att sätta in en express istället.
Kommer vara UDR/express + 24 port switch + en AP.
Förstår express bara kan hantera 4 unifi enheter (vi kommer ju ha två styck). Något mer att ha i åtanke?
Utan att ha läst så noga så var det samma slutsats som jag drog. Att det finns en device begränsning, men verkar då inte vara ett problem för dig just nu iaf.
Kanske någon annan här som har denna och har bättre koll?
 
  • Gilla
Norskenbygger
  • Laddar…
Express kan bara köra network appen. UDR har stöd för fler appar bland annat NVR.

Se FAQ https://ui.com/cloud-gateways/express

Jag har en UDR själv. Nöjd förutom att nätagget dog i den men jag fick en ny då jag gjorde en RMA.
 
  • Gilla
Norskenbygger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.