Hur bygger man ett stenhus på mest kostnadseffektiva sättet med u-värde på väggarna under 0,15?
Krav är att materialet skall vara tillgängligt i Sverige och att det inte är gips i innerväggar.
Ge förslag med Material, kostnad per m2 och u-värde färdig vägg.
 
H
Bygg i Lättbetong och tilläggsisolera med valfri cellplast på utsidan ju tjockare cellplast ju bättre värde.
 
Jag tror att träullit ligger på 0,18. Den muras och och putsat sedan för vindskyddets skull.
 
300 mm EPS element med betongkärna - 0,12
 
Mura med lättklinkerblock 40x20x60 bruksfritt. Maxit har ett block som heter DSM, Nyströmcement har ett block som heter NC block. Gör en energibalansberäkning på att mura med ett sådant system, glöm Uvärdet.
 
Upp till bevis nybörjaren, hur ser din egergibalansuträkning ut? Tror inte alls att man kan strunta i u-värdet. Den värmelagrande kapaciteten hos en tung vägg är självklart positiv, men kapar ju egentligen bara effekttopparna och den mest positiva effekten är ett svalare hus sommartid!

Per
 
Räkna först på om det verkligen lönar sig att gå från t.ex. 0.2 till 0.15. När jag själv räknat på det så är det i princip meningslöst. Med 250 m2 vägg så fick jag "vinsten" på att gå från 0,2 till 0,15 till 1672 kwh / år. Räknar man med att man har värmepump med modesta COP 3 så blir det 557 kwh. Dvs. med ett kwh-pris på 1 kr så sparar du 46 kr per månad . . . det vill till rätt kraftiga elprishöjningar för att det skall vara meningsfullt. Troligen bättre att lägga krutet på annat, t.ex. en bra kamin som kan ge värme när det är som kallast och värmepumpen ger som lägst effekt (om den är luftbaserad).
 
hej igen
jag hittade en tabell med litet jämförande siffror på träullits hemsida. Där finns också bilder på hur ett hus monteras med träullitblock. Jag känner inte till kostnaden mer än att jag läst att det är "billigt".

Jämförelse U-värde och värmelagringskapacitet
W/m2OC kJ/m2OC
Mineralull/regel 0,14 65
Träullselement 0,19 250
Lättbetong 0,28 210
Lättklinkerbtg. 0,50 255
 
Byggarebert skrev:
Räkna först på om det verkligen lönar sig att gå från t.ex. 0.2 till 0.15. När jag själv räknat på det så är det i princip meningslöst. Med 250 m2 vägg så fick jag "vinsten" på att gå från 0,2 till 0,15 till 1672 kwh / år. Räknar man med att man har värmepump med modesta COP 3 så blir det 557 kwh. Dvs. med ett kwh-pris på 1 kr så sparar du 46 kr per månad . . .
Så brukar jag också resonera men frågan är dock vad som händer efter den 1 juli 2007, när de nya enegrikraven träder i kraft. De låter som om man överhuvudtaget inte får bygga exempelvis lättbetonghus enligt dagens metod.
Skulle vilja hur alla stenhustillverkare kommer att agera i framtiden.
 
Visst är det sant att det inte lönar sig att "superisolera" i dagsläget. Man får förmodligen mer för pengarna om man köper riktigt bra fönster och dörrar, samt fixar återvinning på frånluften.
Vad jag förstår av det nya kraven kommer man att fortfarande få bygga relativt dåligt isolerade hus. Kraven baseras på tillförd uppvärmningsenergi per yta, så har man exempelvis en värmepump är det inte några större problem.

Per
 
... och att isolera taket rejält ...
 
Varför ha återvinning i ett massivt stenhus som har värmepump. Är det inte det som är poängen att stenväggarna ska ta till sig överskottsenergin. Blir energin från återvinningen billigare än vad energin från tex bergvärmepumpen är.
 
Mikael_L
nyborjaren skrev:
Varför ha återvinning i ett massivt stenhus som har värmepump. Är det inte det som är poängen att stenväggarna ska ta till sig överskottsenergin. Blir energin från återvinningen billigare än vad energin från tex bergvärmepumpen är.
Men värmen i frånluften är alltid förlorad oavsett byggsätt. Det är endast värmeåtervinning av densamma som räddar den energin.
 
Kan nu konstatera att ingen har föreslagit en lösning på uppgiften som var att GE FÖRSLAG PÅ STENHUS MED U-VÄRDE UNDER 0.15 på väggar
Stenper och Isolde har som vanligt bra synpunkter men inge har som sagt löst uppgiften.
Kan ni försöka igen?
 
Har du inget emot 50cm tjocka ytterväggar, föreslår jag att du läser här. Räkna med 1300€ per kubikmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.