Jag står lite i valet och kvalet.

Vårt hus från ca. 1930 saknar i princip helt isolering, väggarna är byggda av massiv 60mm spontad plank. utåt finns det en asfaboard- skiva med puts från 60-talet, innåt är det en 25mm luftspallt, ytterligare 25mm råspont och 15mm tretex.

Vi har isolerat vissa väggar i samband med ingrepp i väggarna, rivit in till plankväggen och isolerat med 45mm, det ger ungefär samma tjocklek på väggen som innan.

Nu har jag ett rum med ca. 13 löpmeter yttervägg som jag funderar på om jag skulle riva och isolera också, eller bara sätta 6mm gips på (vissa ingrepp i väggen för byte av husets sista elradiator till vattenradiator skall göras).

Jag kommer att ha en snickare i huset för en del andra arbeten, jag tror baserat på hans tidigare jobb att detta är ett jobb han skulle göra på ca 2-3 dagar, men den här gången kommer han med en medhjälpare så det blir kanske totalt 4 mandagar (om jag tror rätt).

Så frågan är helt enkelt hur många kwh bör isoleringen spara per år?

jag har själv gjort en extremt grov uppskattning genom att räkna på att huset drar ca 42 000 kwh för uppvärmning, och det finns totalt ca 92 löpmeter yttervägg, och ca 120 kvm yttertak. Av dessa 92 löpmeter vägg är redan ca 54m antingen nyare vägg i utbyggnad eller tilläggsisolerad inifrån enl med ovan.

Då har jag spekulerat i att det går ut ca 3000 kwh genom denna vägg, och att det borde minska med 2/3, dvs jag tror att jag sparar ca 2000 kwh. MEN nu blir det bergvärme så förhoppningsvis kostar det bara ca 600kwh att få dessa 2000 kwh. Och då blir jag lite tveksam över investeringen.
 
Det viktiga i vägg av den typ du pratar om är att 1slippa vind vilket du gör med asfaboarden2slippa köldbryggor vilket du gör med tritex men du kan om du sätter gips få köldbryggor

Jag skulle sätta cellulosa som fungerar bättre med trävägg.
 
OK, jag utelämnade att det även finns en vindpapp (svart) på utsidan av den massiva plankväggen, och en annan papp som är vit på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.