Hej!
Jag ska bygga ett vindskydd till två hästar och funderar på att sätta u-profiler på hörnreglarna och sedan stapla 45x95 reglar i profilerna som vägg. Men var hittar jag metallprofiler som är tillräckligt kraftiga? De enda jag hittar i bygghandeln är av aluminium, men dessa är väl alldeles för klena?
 
Vart bor du ? Kolla hos lokala smeden/ stålgrossisten.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Den U-profil av stål som görs idag heter UPE och dess minsta höjd är 80mm utvändigt. Du verkar ju vilja lägga ner profilen, så då blir det ju bredd istället. Invändigt är en UPE80 ca 66mm. Så det blir glappt med 45mm i den. Tittar du på den äldre standarden som heter UNP i dag, tidigare bara U, så finns det en profil som heter U65 som är ungefär 54mm invändigt. Nästa neråt är U50 som är 40mm invändigt.

Profiler köper du på ställen som Bröderna Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Brukar finnas stålgrossister i de flesta städer. Inte alla som säljer till privatpersoner, dock.

U-profiler är dock ganska klena på det hållet, särskilt i dessa små dimensioner. Det kommer dessutom rosta och ruttna rejält om du ställer ner virke i en profil på det viset i en hage.

Vill du ändå ha en profil som passar perfekt för att stapla virke i så besöker du en mekanisk verkstad med plåtinriktning som kan bocka profiler åt dig av 5-6mm tjock plåt. Då kan du också få djupare profiler än de valsade. En djupare profil är starkare på det håll du vill ha dom.
 
Varför?
Låter som en både dyr och krånglig metod att bygga med.
 
Jag tror han vill ställa en i varje hörn och lägga reglar mellan för att ha en stående panel och u-balken ska ta lasten från taket. Men samma sak är nog enklare att göra med trästolpar och vinkeljärn
 
Nej, u-profilerna ska monteras stående på två vertikala hörnreglar, som en "hållare" för planken.
vägg-skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte spika dit två stycken 2x2 tums reglar att sätta plankorna mellan.....eller helt enkelt spika plankorna utanpå stolparna?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Därför att vindskyddet ska lätt kunna plockas ner och sättas upp igen när vi byter hage. Och efter betet måste det plockas ner för vintern (kommunens mark).
 
Eftersom det ska skydda från vind, har du funderat på att bygga med väggmoduler av spontad panel eller liggande självbärande spontade 45mm breda plank
 
Tack för tipset Peter!
Har du möjligen någon länk till dessa? Tror du att de håller för en häst som kliar rumpan mot eller sparkar?
 
Tillverka din u-profil själv med vinkeljärn, typ 20x40mm. Lämna 45mm mellan så är det klart.
 
Ja, det är ju ett alternativ, men då är det en himla massa vinkeljärn som ska skruvas fast, istället för en u-profil som kanske kräver 8 skruvar.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Det finns plåtprofiler som är bockad plåt, finns i många dimensioner och blir lättare än Ubalk.
Finns normalt i 6 meters längder.
Leta hos Tibnor på webben.

Protte
 
Googla profilhyvlat timmer. Jag köpte en husvagn inkl timrad förgård förra året så jag vet inte var man kan köpa det men ring runt till sågverk omkring dig
 
Annars är ju vindnät ett lätt, (vad gäller vikten), alternativ till staplade 45 mm reglar.

Hur det fungerar om hästarna kliar sig mot det, eller sparkar, vet jag dock inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.