Hej jag ska bygga ett garage på på 6*7 meter alltså 42 kvm med en takhöjd på 2,90 inne.
Väggarna ska muras med leca 19*19*59 upptill nock och putsas porten blir en 4,5 meters.

Nu till frågan vad ska jag använnda för balk över porten som klarar tyngden från leckan ovan balken med den spännvidden på 4.5 meter jag antar en u-balk vore det bästa med ca måtten 190 bred 60 hög och ca 5500 lång, eller hur har ni löst det. Tacksam för hjälp i mitt första forum här.
 
Hej


Jag skulle inte tagit en upe den bär inte sig själv.

Ta en IPE 300-320 med livplåtar!

Men kolla innan med en nån som är proffs på detta!

//Micke
 
Jag har ett liknande problem, men ingen Leca ovanför. Däremot ett takbjälklag som skall förlängas. Min fria spännvidd är c:a 5m, och jag lät efter inrådan av både KA och byggaren en konstruktionsfirma räkna på det. Lämplig balk i mitt fall blev två HEA-180 i ett "T" (den ena skarvar takbjälklaget, den andra bär upp takstolarna över porten).

Låt en ingenjörsfirma räkna på det ! Tyckte själv också det var onödigt och omständligt, men när de väl fått ritningarna och började räkna tog det bara en timme. En väl investerad konsulttimme, för nu vet jag och behöver inte fundera mer på det.
 
Tack för dom första råden hoppas att det blir fler, måste finnas fler som har haft detta byggnadssätt och hur har dom löst det även om era svar låter rimliga. det som jag ev funderar på är hur jag gör på undersidan av både på HEA och IPE är det ju ett gap undersidan mot porten tar jag och svetsar på en plåt så det blir plant. (livplåtar är det som foder på sidan som balken vilar på)
 
Nja, HEA och IPE-balkarna står ju med sina horisontella ytor upptill och nertill. Alltså som ett "I" sett i genomskärning. Detta ger en plan yta för balken att vila på mot t ex stolpar eller väggen. Framförallt en IPE är rätt dålig på andra hållet.

Själv har jag en träregel mellan balken och porten, så man inte ser balken. Dessutom kan det finnas krav på att balken skall kläs in med åtminstone trä (gips ?) ur brandsympunkt, beror nog dock på hur man löst det.
 
hej !du använder ju leca,beställ en färdig leca balk. det kan bli problem med kondens på en stålbalk om det inte görs rätt.det går även o plats gjuta en balk.jag tror nästan att att hela gaveln skulle bära sig själv om man armerar varje skift med 12 mm järn.detta är bara vad jag tror.jag rekommenderar att någon räknar på det.
 
Är det på gavel eller långsida som porten ska sitta?
Är det gavel och porten går ändå upp till taket så kan du väl byggadit en limträbalk och göra spetsen av trä istället.
Annars är nog en platsgjuten balk det bästa allternativet.
Varför så bred port? Ska du köra in en skördetröska? Men då räcker inte takhöjden!
 
Kul att min tråd har kommit igång igen efter lite vila, Tanken var oxå lecabalk över porten men det finns inte så långa tror att max längden är ca 4,5 meter. Personligen tror jag att kondens inte ar ett jätteproblem då jag har det över mitt andra garage som är ca 50 år och hållt bra hittils. Men min senaste tanke är att ta en fyrkantsbalk
med måtten 180*180 och sedan putsa det i liv med leckan som ju är 190*190.

Bredden på porten är bara för att kunna meka med bilarna och lacka i centrum i garaget utan att ha en stolpe i mitten när jag kör in och kunna köra in och ut med två bilar i bredd.
 
Hur löste du problemet? Står inför samma problematik nu, ska ha en öppning på 5 meter i gaveln på mitt murade garage. Egentligen skall ju balken bara bära upp lecan på gavlen så det känns lite väl att dra till med en stålbalk, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.