P
Tycker de medföljande låshus väsnas lite väl mycket. Särskilt när man låser/låser upp toalettdörren. Funderar på om det lönar sig att köpa ett Assa 2014 och byta ut dem ?
 
Många billiga mellandörrslås låter t.ex gnisslar fjädrarna.
Köp ASSA 2014 och om du inte blir nöjd så kan du reklamera de nya låshusen.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Vet inte om vi har otur, men vi har kasserat tre stycken ASSA 2014 på tre år. Det händer något med dom så de inte går att låsa upp, varje gång har någon blivit inlåst på toa. Ska nu byta ut dessa mot något annat på toalettdörrarna.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vet inte om vi har otur, men vi har kasserat tre stycken ASSA 2014 på tre år. Det händer något med dom så de inte går att låsa upp, varje gång har någon blivit inlåst på toa. Ska nu byta ut dessa mot något annat på toalettdörrarna.
Fick använda vinkelslip igår för att få befria sonen - också en 2014 lås (Lyckades inte att lyfta dörren av gångjärnen)
Köpte en ny dörr idag, och där ingick också en Assa Abloy 2014 lås som gnisslar.
Hittade du en lösning på problemet?
 
D Damcify skrev:
Fick använda vinkelslip igår för att få befria sonen - också en 2014 lås (Lyckades inte att lyfta dörren av gångjärnen)
Köpte en ny dörr idag, och där ingick också en Assa Abloy 2014 lås som gnisslar.
Hittade du en lösning på problemet?
Lösningen är att byta låshus till ett som inte gnisslar.
Om du har dåliga erfarenheter av 2014 så kan du använda ASSA 2020 istället som skiljer i konstruktion, även kolven sitter i annan höjd men den passar ofta i slutblecket ändå.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Lösningen är att byta låshus till ett som inte gnisslar.
Om du har dåliga erfarenheter av 2014 så kan du använda ASSA 2020 istället som skiljer i konstruktion, även kolven sitter i annan höjd men den passar ofta i slutblecket ändå.
Tack! Jag trodde att dimensionen på 2020 var väldigt annorlunda, men ser nu att den faktiskt får plats i dörren som du säger. (Jag hade redan köpt en 2020 till en annan dörr). Ska testa senare om slutblecken behöver justeras men förhoppningsvis får den precis plats.

2020: (Kolven är 13,5mm lägre än på 2014 modellen)
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2020/
2014:
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2014/
 
D Damcify skrev:
Tack! Jag trodde att dimensionen på 2020 var väldigt annorlunda, men ser nu att den faktiskt får plats i dörren som du säger. (Jag hade redan köpt en 2020 till en annan dörr). Ska testa senare om slutblecken behöver justeras men förhoppningsvis får den precis plats.

2020: (Kolven är 13,5mm lägre än på 2014 modellen)
[länk]
2014:
[länk]
Om du räknar med regelkolven på 2014 med den blir skillnaden lite mindre.
ASSA 2020 ersatte ASSA 404 som var det vanligaste mellandörrslåset (innerdörrslås) förr.
 
  • Gilla
Damcify
  • Laddar…
D Damcify skrev:
Fick använda vinkelslip igår för att få befria sonen - också en 2014 lås (Lyckades inte att lyfta dörren av gångjärnen)
Köpte en ny dörr idag, och där ingick också en Assa Abloy 2014 lås som gnisslar.
Hittade du en lösning på problemet?
Bytte till ASSA Abloy 2020 på problemdörren. Funkar det bra så byter jag nog på andra toadörren med, känns betydligt mer robust och har ingen separat låskolv som kan strula.
Bytte bara låskista rakt av, behövde inte göra några övriga anpassningar.
För övrigt har inte ASSA hört om några problem med 2014 vad de själva säger.
 
Jag spruta in wd40 i nått lås och det blev tyst.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
För övrigt har inte ASSA hört om några problem med 2014 vad de själva säger.
ASSA är inte kända för att erkänna problem även om jag inte upplevt några problem med ASSA 2014 som jag anser vara anmärkande.
Inte ens när dom har informationsmöten med låssmeder, minns möte där jag frågade om reklamationer av en viss produkt där ASSAs representant svarar att dom inte känner till några reklamationer av produkten och det nästa jag hör är att alla i lokalen börjar ropa jag har reklamerat XXst.
Utöver det så är det inte ovanligt att ASSA svarar att produkten har monterats fel för det finns inget problem med deras produkt.
Jag minns ett tillfälle för många år sedan när vi påvisade ett fel till ASSA och fick kalla handen, vände oss då till en konkurrent med samma problem och de rättade till problemet veckan efter i produktion och skickade ett större antal av den åtgärdade produkten som tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.