För mig är det för sent :( men för alla andra kanske det skulle vara bra med en tråd som summerar vad man bör tänka på vid ventilation och ljud. Typ.

Stomljud
FTX bör monteras så att stomljud ej först vidare. Typ stadig skiva lamellträ, sedan skumgummi eller hård bergull 25-100mm, sedan burken. Om eländet skall vara på vinden kan det vara bra att bygga in allt i en flytande låda så man slipper gräva fram ur lösullen.

Spirorören ansluts flexibelt till aggregatet. Hur? Bilder?

Värmeväxlaren. Plattvärmeväxlare är helt tyst men har lägre verknngsgrad än roterande dito. Plttvärmeväxlare kräver förvärmning av inluften på vintern. Roterande är behändigt för då kan man stänga av växlaren på sommaren.

Till-luftsljud
Ljuddämpare på rören. En tillverkare rekommenderar annars att man ansluter aggregatet med flexslangar samt t-stycken istället för 90 graders böj vid nertagen. T-stycken ska ha en skumgummibit i bakkant som luftströmmen ska "studsa" mot för att dämpa ljudet ytterligare.

Klocka
Kostar nästan inget all lägga in i GCn och då kan man varva ner ventilationen till natten.

Kommentarer?
 
  • Gilla
Mila Stockholm
  • Laddar…
"Plattväxlaren har fläktljud. Bör inte den roterande växlarens ljud kunna kompenseras av extra ljuddämpare?"

I mitt fall var det stomljud, den vibrerade helt enkelt, men jag fick en ny på garanti!

Vad jag menade med att plattisen var tyst var att den (till skinnad från den roterande som har en extra motor) inte har några rörliga delar. Visserligen har du två fläktar, men det har du även utan växlare.
 
Jo, men det beror väl sedan bå hur mycket den burrar.... Nu är det i allafall tyst.
 
Hur ser flexibla anslutningar ut och var kan man köpa dom??
 
Flexibla slangar kan generera mer oljud än fasta anslutningar pga större turbulens. Däremot ska fläkten anslutas flexibelt mot kanalerna.

Vad gäller don, så ska de helst monteras på ett sådant avstånd från krökar/avstick/spjäll så att luftströmmen hinner stabiliseras. I praktiken är det svårt att uppnå, i synnerhet vid eftermontering. Vilket är ett mycket bra argument för att planera in tilluften vid nybygge.


För att få låga ljudnivåer från kanalsystemet ska man;
Ha så låg lufthastighet som möjligt.
Välja rätt don.
Helst montera strypspjäll före donen (eller grenar) så att man inte måste strypa donet så hårt.
Låta luftflödet stabilisera sig innan man monterar in nästa detalj (tex don).
Area ändringar ska göras mjukt/koniskt, eventuelt med ljuddämpning i konen.
Montera ljuddämpare i kanalerna på "rätt" ställen, definitvt vid fläkten.
Välja en lagom storlek på fläkt, vilket betyder att när man når den övre regionen på kapacitet väljer man en större fläkt.
Montera ledskenor på "rätt" ställen, och inte montera ledskenor på "fel" ställen.
 
"Flexibla slangar kan generera mer oljud än fasta anslutningar pga större turbulens. Däremot ska fläkten anslutas flexibelt mot kanalerna."

Det är fallet med min LTR-3. Fläktarna är flexibelt monterade. På den vibrerar bara växlarmotorn så det märks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.