Hallå, vi håller på med ett bygge just nu, och nu är det dags för ventilationen...
Vi bygger ett 60kvm "stort" hus med helt loft (nästan 1,5plan) det blir tot ca 85 kvm.
på bottenvåningen har vi ett litet (7kvm) rum, badoch tvätt (6kvm), hall och kök/vardagsrum. På loftet blir det en skiljevägg.
Nu vill vi ha en enkel och tyst ventilationslösning.

Jag tänker mej frånluft från badrum typ Paxfläkt med kanal rakt upp ut genom taket, och kök genom köksfläkten. tilluft i det lilla rummet och i vardagsrumsdelen.

På loftet/övervåningen blir det tillluft i varje gavel över fönstren och frånluft i nock vid skiljeväggen. Det finns även takfönster i båda rumsdelarna med öppningsbara ventilationsspalter.

Jag är medveten om att det drar lite mer energi i uppvärmning men vi har en öppen planlösning och kommer ha en vedkamin centralt placerad på bottenvåningen i ett litet hus.

Verkar det vara bra placeringar av till och frånluft? Verkar det vara en fungerande lösning?
Vill gärna ha feedback.
MVh
Fredrikochemma
 
Hallå,
Är det ingen som har några tankar kring detta?
fredrikochemma
 
Hej,
Utan att ha några specialkunskaper inom ämnet, så tycker jag att det verkar som en normal och väl tilltänkt lösning.
Blir det särskild tilluft till braskaminen?
 
Hejsan GoForIt
Ja det blir särskilld tilluft där.
 
Okej.
En sak jag kom på, med hänsyn till ert önskemål om en tyst lösning.
Överväg att installera en särskild kanalfläkt (med separat fuktstyrning) till badrummet istället för en traditionell Pax-fläkt lösning. Den sistnämnda låter en del.
 
Och tänk noga igenom placeringen av kanalfläkten så det inte blir oljud via stomme eller rör.
 
Kanalfläkt är alltså tystare än 38.3 dB som PAXen låter?
Har sett i andra trådar att man drar badrumsventilationen genom väggen och inte genom taket, men jag ser inte riktigt varför. (kondens i kanalen kan ju inte vara den enda anledningen..)
 
Dels kan själva fläkten vara tystare, dels kan den monteras på en vind eller dylikt där den inte hörs.

Anledningen att man drar genom vägg är att det är närmare ut - enklare.
 
Tack för ideerna.
Jag tänker att om jag drar genom taket kan jag få en (liten?) konvektions effekt när fläkten inte står och snurrar.
 
T
Rätt på konvektion-men funkar bara vid kallt väder / kraftig blåst. Varm sommar funkar det inte . Om du använder kanalfläkt och använder spirorör finns det s.k ljuddämpare ( om fläkten stör), ljuddämparna finns i 50 eller 100 cm längd och är i princip dubbelt så tjocka som dimensionen på själva spiroröret. Variabel hastighet på kanalfläkt är att föredra, vintern kräver lite hastighet, på sommaren kör man fullt ös.
 
Så jag skaffar alltså en kanalfläkt och en styrenhet med fuktsensor och varvtalsregulator.. om man har fuktsensor verkar det onödigt med timer, tänker jag rätt då?
 
fredrikochemma skrev:
Så jag skaffar alltså en kanalfläkt och en styrenhet med fuktsensor och varvtalsregulator.. om man har fuktsensor verkar det onödigt med timer, tänker jag rätt då?
Kan ju vara bra om man vill tvångsköra den..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.