Vi har köpt och renoverat en lägenhet i Spanien (Palma). Som ofta där nere så är det dåligt vattentryck högt upp i huset, och vi (eller rätrare sagt vår Ecuadorianske(!) entreprenör) har ordnat det med en tryckstegringspump, monterad på köksbalkongen, som likt andra spanska hus fungerar som "pannrum" i en villa, med inkommande vatten, gas, etc.
En tryckstegringspump monterad på en vit vägg bredvid ett vattenfilter, med diverse rör och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att vi har lite känsliga grannar (och att den där pumpen bullrar mycket mer än andra jag sett). Om vi ska få det här att fungera utan att grannarna eldar upp lägenheten i nattlig ilska så behöver vi göra en större omgörning. Jag tänker mig nåt sånt här:
  • Ny, tyst pump. Gärna med någon form av trycktank så man kan ta typ ett glas vatten (eller helst spola toan på natten) utan att pumpen startar. Nåt i stil med det här, men jag hoppas att gruppen kan ge råd om nåt bättre: http://www.billigtvvs.se/produkter/100323/1526046502/mpx-12020-tystgaringende
  • Montera den på ett ljuddämpande underlag. Jag har för mig att jag sett nån konstruktion med två plattor med en gummikudde emellan som skulle vara jättebra, men annars nåt sånt här: http://www.bullerbekamparen.se/vibrationsdaempare-novibra.aspx
  • Ställa på balkonggolvet i stället för att hänga på väggen för att dra ned kvarvarande vibrationer till grannen under (de är snällare) i stället för grannen bredvid.
  • Inkapsling i bullerdämpande låda. Typ en MDF-låda med bitumen-matta + PU-skum på insidan.
  • Montera allting nedanför balkongräcket (som är 10 mm betong) i stället för brösthöjd som idag, för att ytterligare stoppa ljudet.
Jag har främst hoppats på att gruppen kan ge råd om en bra lösning för pump/tank/autostyrning. "Money is no object" är skrämmande att säga, men kostnaden är i alla fall inte det viktigaste. Landar det på 10 000 för den delen så må det vara hänt. Och kanske mer än så om det verkligen kniper.

Men gruppen är ju allmänt bra på sånt här, så all feedback ni kan ge på den tänkta lösningen är uppskattat.
 
Har ni spårat var ljudet kommer från?
Det kan vara strömningsljud från inkommande ledning, eftersom den är rätt smal.

Den pumpen borde inte väsnas mer än att en ljudisolerande huv löser det, och så får ni lite finare balkong på köpet.
Med tanke på sommarvärmen i spanien så skulle jag undvika trycktank, bra grogrund för legionella.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
corre skrev:
Har ni spårat var ljudet kommer från?
Det kan vara strömningsljud från inkommande ledning, eftersom den är rätt smal.

Den pumpen borde inte väsnas mer än att en ljudisolerande huv löser det, och så får ni lite finare balkong på köpet.
Med tanke på sommarvärmen i spanien så skulle jag undvika trycktank, bra grogrund för legionella.
Det finns säkert strömningsljud, men det är marginellt i sammanhanget - det här låter mer i nivå med en slagborr inklusive vibrationerna som går in i betongstommen. Men även om den här är extra högljudd så låter andra jag sett liknande, inklusive här nere och i sugpumpar i svenska sommarstugor. Därför jagar jag en modell som är extra tyst.

Sommarvärmen är det som gör mig tveksam till ljudhuv - en pump drar ju ändå en kW eller två.

Trycktank i sådana här system är väl full av luft (via ett membran) snarare än vatten - eller har jag missförstått?
 
Redigerat:
peterhjalmarsson skrev:
Trycktank i sådana här system är väl full av luft (via ett membran) snarare än vatten - eller har jag missförstått?
Om du vill ha ut vatten ur tanken utan att pumpen går så måste vattenvolymen trycksättas i en tank.
Så iaf 10-20l vatten behöver finns i tanken.
Sen finns ett par olika modeller på tankar, beroende på man kan/vill blanda luft med vatten eller inte.
Det beror oftast på vattenkvaliten.
 
peterhjalmarsson skrev:
Det finns säkert strömningsljud, men det är marginellt i sammanhanget - det här låter mer i nivå med en slagborr inklusive vibrationerna som går in i betongstommen. Men även om den här är extra högljudd så låter andra jag sett liknande, inklusive här nere och i sugpumpar i svenska sommarstugor. Därför jagar jag en modell som är extra tyst.
Det låter helt knasigt, så mycket ska inte en vattenpump låta. Har ni kontrollerat så det inte ligger skräp i den? Metalliskt ljud eller borrmaskinslikande ljud ska den inte ha, det är fel då.
 
corre skrev:
Det låter helt knasigt, så mycket ska inte en vattenpump låta. Har ni kontrollerat så det inte ligger skräp i den? Metalliskt ljud eller borrmaskinslikande ljud ska den inte ha, det är fel då.
Det är inte metalliskt, jag syftade på ljudnivå och vibrationer. Ja, det är en skitpump, med tanke på annat han monterat in så är det billigt kinaskit. Men även de andra budgetpumpar jag hört, i Spanien och sugpumpar i Sverige, är för högljudda, så låt oss fokusera på orginalfrågan "hur konstruerar, köper, och bygger man bäst en tyst pumpgrupp" i stället för att fastna i diskussioner om skiten som sitter där idag.
 
Du når nog lättast fram om du väljer ett system med omformardrift och litet kärl på några liter, både tyst och perfekt anpassning till förbrukningen. Du kan tex söka efter tryckstegringsanläggning för Wilo eller Grundfos, är man beredd att lägga ut en slant är det inte mycket att tveka på.

Tryckstegringsanläggning med omformarmotor och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 skrev:
Du når nog lättast fram om du väljer ett system med omformardrift och litet kärl på några liter, både tyst och perfekt anpassning till förbrukningen. Du kan tex söka efter tryckstegringsanläggning för Wilo eller Grundfos, är man beredd att lägga ut en slant är det inte mycket att tveka på.
Varför ett litet kärl i stället för ett stort? Jag skulle gärna vilja att man kan spola toaletten en gång på natten utan att pumpen går igång.

Wilo och Grundfos har ju massvis med modeller i olika serier - jag behöver hjälp att välja ut vad som är extra tyst.
 
Det lilla kärlet sitter där bara av reglertekniska skäl men ser du inga problem med ev vattenkvalite som corre nämnde kan du givetvis välja större och bygga lite annorlunda. Och det är inte mycket ljud dessa ger ifrån sig obetydligt mer än vad som kan komma ur strömmande vatten i rören oavsett. Men för allra ljudlösaste drift ligger nog isf typerna som bygger på flerstegs centrifugalpumpar med lite överkapacitet bäst till dock dyrare än den på bilden.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.