Finns massor med diskussioner om Asrock, EEE-boxar och liknande för att användas som HTPC. Men hittar ingen info om folk som använder dem på arbetsbordet för surf och officepaketsanvändning, dvs. word, powerpoint, pdf osv.

Jag hittade en MSI Wind Box DC100, som såg OK ut på bild och spec: sobert vit, lågt pris och förhållandevis mycket RAM (4GB). Men så såg jag någon på Minhembio som tyckte fläktarna tjöt mycket och blir då skeptisk...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1220753

Alltså, finns det nån tyst och liten nettop som duger för jobbande?

Kravet på tysthet tycker jag ju är större på ett arbetsbord än i ett vardagsrum. Dels sitter man närmare datorn, dels har man inte en film som överröstar fläktsurret, dels har man väl större anledning att koncentrera sig då man jobbar än vid slötittande på film. :rolleyes:
 
Du känner till uttrycket "SIlence is golden"?

Tyvärr gör tillverkarna av riktigt tysta prylar det också. Vill du riskera budgeten så kan du alltid ta och googla lite på Mcubed HFX :)

De är definitvt inte billiga men jag har två ;)
 
Ha, ha... Det var en flashback.För 6-7 år sen var Mcubed, Tystpc.nu, enda vägen mot en dräglig HTPC-lösning, i det att det krävdes P4-processorer för att avkoda film. Men att dessa, förstås, blev kokheta, och därför måste kylas... Jag trodde inte de här såldes längre.

Numera, tänkte jag, borde det dock gå att lösa detta på något annat (billigare) sätt än ett 20 kilos aluminium-chassi och "heat-pipes". Jag har t.ex. en mac mini på skrivbordet och den låter ju ingenting. Och visst borde det finnas en möjlighet till något motsvarande på pc-sidan. Kostnaden för minin är ju ungefär jämförbar med bara chasit från Mcubed. :)
 
En mac mini med windows?
 
Eller varför inte bara köra en mac mini med OS X för det du har tänkt? Surfa och Officepaketet går ju lika bra på en mac. Jag gör allting på en två år gammal Macbook Air (kopplad till extern skärm och tangentbord när jag är på jobbet). En ny mini bör väl ha bättre prestanda.
 
Jodå. Macmini gillar ju jag. Fast nu är det frun som ska ha en arbetsstation, och hon vill ha PC som de har på jobbet och som hon är van vid. Visst kan man ju köra bootcamp och lägga in windows på macen, men då börjar det dra iväg i pengar. Först ett par tusenlappar upp på maskinen jämfört med en PC nettop, sen extra pengar till operativ...

Visst borde det finnas någon pc-tillverkare som kan göra en tyst dator - ifall man som jag kan godta en lägre prestanda?
 
Tja, jag kör en Shuttle XS35GT som HTPC och med SSD så är den helt utan rörliga delar (dvs ingen fläkt). Och är i storlek ungefär som en dvd-läsare ställd på högkant (måste stå i stället, eller skruvas vertikalt bakom skärmen eftersom den överhettar annars). MEN, det är ju ATOM-processor så den är inte någon fartfantom direkt. Som XBMC-plattform så duger den dock alldeles utmärkt. Var inte farligt dyr heller. Så är det lättare grejjor, av typen slösurfa, köra lite word eller så så kan en liknande nog funka. (Det finns förstås nyare modeller).
 
Tack för tips! För att få en lösning som blir helt tyst så har jag landat i en barebone från Shuttle samt SSD-disk. Då verkar det också funka att sätta in en dvd-brännare. Komponenterna borde gå att se på följande länk:
http://www.prisjakt....=2158613&view=m

Här är lite mera info på shuttle-lådan:
http://www.shuttle.e.../XS35GTV2_e.pdf

Beställt från Dustin. Case closed. smile.png
 
bjogul skrev:
Beställt från Dustin. Case closed. [bild]
Nejdu, så lätt kommer du inte undan. Du måste rapportera tillbaka när det är inkört och berätta hur det blev med WAF etc. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nejdu, så lätt kommer du inte undan. Du måste rapportera tillbaka när det är inkört och berätta hur det blev med WAF etc. :)
Ha, ha... Jodå. Rapport kommer. Inte minst WAF är ju intressant. Hon är fortfarande ovetande :)

stefancrs skrev:
Om man nu ska bygga eget så är ju [länk] ganska najs också (jag själv har 2st ISK 300-65, men med core i3 i osv, så inga nettop-byggen).
Jo, jag gillar också Antec, och har kört några uppsättningar med deras lådor - länken går allmänt till antecs hemsida, så jag ser inte vilken burk du hade i åtanke... Det finns ju några att välja på:
http://tinyurl.com/cxa2sj7

Jag kom dock fram till att ingen skulle bli så liten och tyst som Shuttle-lösningen, och om det finns så små lådor så borde det vara rätt svårmonterat. Dessutom finns knappast någon merkostnaden att tala om för det färdigmonterade alternativet...
 
Redigerat:
bjogul skrev:
Jo, jag gillar också Antec, och har kört några uppsättningar med deras lådor - länken går allmänt till antecs hemsida, så jag ser inte vilken burk du hade i åtanke... Det finns ju några att välja på:
[länk]
Jag tror den går till startsidan om man inte valt land... För mig går den till rätt plats, nämligen Products/Enclosures/ISK Series.

Här tänkte jag väl främst på ISK 100 eller 110.
 
OK. Intrycken så här långt. Lättmonterad. Man får plats med en slim optisk enhet, en 2,5" hårddisk. 4GB minne, jag köpte Corsair som var högre frekv. än de som specas för maskinen (och knappast säljs längre). Chassit är inte jättesnyggt och lite plastigt, men fullt acceptabelt. Har ägnat kvällen åt installation, och den är knäpptyst - utom förstås när DVD:n snurrar.
Hittills mkt nöjd. Frun också i det att den är tyst och tar så lite plats. Något mer har hon ju inte testat ännu.
 
bjogul skrev:
OK.Chassit är inte jättesnyggt och lite plastigt, men fullt acceptabelt.
Precis, men eftersom den är så liten så är den som gjord att stå bakom skärmen (eller TVn i mitt fall). Och där syns den ju inte alls. :)

Kan kanske bli lite krångel med optisk enhet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.