Johan_A_M
Ber om ursäkt för att ämnet som så många andra är diskuterade in absurdum :)

Söker en amatör-kompressor med följande egenskaper:

1. Tystare än de 95-97 dB som verkar vara standard. Kan inte riktigt se framför mig hur det ska funka inomhus med de ljudnivåerna (men blir gärna övertygad om ni tycker att det fungerar acceptabelt).

2. Ska användas till dels sätta råspånt, läkt, träfasad samt lister och mindre dyckertjobb inomhus, dels pumpa bildäck.

3. Max 3000 kr.

Vad ska jag tänka på, vad betyder hästkrafterna, baren respektive volymen för funktionen?
 
Jag är nöjd med min Duab JWS 30. Specificerad till 55dB och kostar 2195kr.
Har samma användningsområden som du.

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5301

Som jag ser det så är det främst tryckluftsverktyg (mutterknack och liknande) som drar mycket luft som man kan glömma med en mindre kompressor. Siffran "fri avgiven luftmängd" är det som du skall titta på om detta är intressanta tillämpningar.
 
Johan_A_M
Tack, det där ser bra ut!
 
Det är såklart skönt om en kompressor är tyst. Men vill du inte ha hörselskydd ändå? Jag tycker spikpistolen gör ont i öronen trots att den egentligen är väldigt tyst
 
Johan_A_M
Jo, kommer definitivt ha det, det där snabba ljudet är orimligen bra för hörseln. Tänker på övriga i huset bara, min popularitet lär dala :)
 
Johan_A_M
Vad tror ni om Stanleys Technical Silent? Avgiven luftmängd 100 l/min, Maxtryck 8 bar, 750W/1Hk, 6 liter och 85 dB. Spikpistolen (Bosch GSN 90-21) anger att den behöver 5-8 bar. Blir den kompressorn för klen för råspont och läkt, eller kommer den behöva gå hela tiden?
Annars köper jag den du tipsade om badtestex men den här kan jag få redan idag...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.