Jag ska låta installera ny köksfläkt, ta upp hål genom taket som går upp till kattvind och sen ut genom yttertaket. På kattvinden ska jag (installatör) installera en EC fläktmotor som ska hjälpa till med grundventilationen genom konstant luftlöde via köksfläkten samt vid matlagning såklart.

Bredvid kattvinden finns ett sovrum. Jag misstänker att det kan bli något ljud från fläktmotorn in i sovrummet. Installatörer hävdar att det inte kommer höras något alls, men jag är skeptisk:)

Någon som har erfarenhet av något liknande? Vill verkligen inte inse i efterhand att det faktiskt är ett konstant, om än svagt, brummande från motorn när man lägger huvudet på kudden i sovrummet.
 
Du kan förekomma problemen redan nu på flera sätt.
* Se till att fläkten inte monteras direkt på någon vägg, utan med gummiupphängningar. Använd t ex motorkuddar för en liten personbil (!) eller något i den stilen. Finns även varianter för tvättmaskiner och liknande. Eller så placerar du den på lämpligt mjukt material. Detta för att minska risken att buller sprider sig i form av vibrationer genom huset (stomljud).

* Bygg in fläkten i en låda, förslagsvis av stadig MDF med gott om mineralull i. (Se dock till att fläkten inte blir överhettad därinne.) Om du gör det så häng upp hela lådan i gummiupphängningar enligt ovan istället för bara fläkten. Eftersom de gummiupphängningar som finns i allmänhet är till för tyngre grunkor, får du bättre resultat ju tyngre fläkt+låda är.

* Vill du vara riktigt ambitiös så tillverka en sådan låda av betong. Ju tyngre och stummare desto bättre.

* Kika redan nu på tilläggsisolering av kattvinden, både vägg och golv. Bygg in en extra omgång isolering med stålreglar och lägg/sätt dubbla lager gips med förskjutna skarvar.

* Kolla även om fläkten kan förses med varvtalsregulator som kan styras med timer.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
Jag gjorde liknande installation, men min fläkt sitter på vinden strax utanför sovrum valde en Systemair KVK160EC silent.
Jag är rätt känslig och valde lösningen för att bli av med oljudet som tidigare fläkt skapade. Ventilationen i köket hör jag inte alls om jag inte håller huvudet precis vid fläktkåpan (på grundventilation) fläkten hörs inte alls på lägre varvtal. Mitt aggregat fästes med spikband/hålband i takstolarna och med rör till murstocken.
 
J JFrisk skrev:
Jag gjorde liknande installation, men min fläkt sitter på vinden strax utanför sovrum valde en Systemair KVK160EC silent.
Jag är rätt känslig och valde lösningen för att bli av med oljudet som tidigare fläkt skapade. Ventilationen i köket hör jag inte alls om jag inte håller huvudet precis vid fläktkåpan (på grundventilation) fläkten hörs inte alls på lägre varvtal. Mitt aggregat fästes med spikband/hålband i takstolarna och med rör till murstocken.
Tack för bra info!
Menar du att sovrummet ligger vägg i vägg med utrymmet där fläkten står?

Hörs der något i sovrummet eller är den knäpptyst från fläkten?

Mvh Magnus
 
Fläkten sitter ju på vinden, tror den sitter precis ovan "korridoren"utanför sovrummen, men är ju helt öppet på vinden.
På grundflöde kan jag inte höra den någon stans i huset (annat än lite luftsus precis vid köksutsuget)
Bor i relativt tyst område, men är ändå lite sus utifrån, någon ventilation, lite vind etc. Men inte ens om jag försöker kan jag höra något oljud från fläktmotorn som överröstar bakgrundssuset.
Sen beror det så klart också på hur stort grundflöde man behöver.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.