Hej!
Jag letar febrilt efter en 60 cm induktionshäll som är tyst. Framförallt är det fläktljud och surr från kastruller jag vill undvika. Men även alla sorters pip slipper jag också gärna. I övrigt har jag absolut inga krav på lull-lull-funktioner. Finns det någon som har erfarenhet av en tyst modell?
/Tomas
 
E
Skaffa kolstålspannor eller gjutjärn. Surret hos induktionshällar uppträder framförallt när man använder stekpannor och kastruller av olika sorters legeringar och blandmetaller.

Fläktljud kan nog vara svårt att komma ifrån, men när man använder spisen så är ju ändå alltid köksfläkten igång.
 
Tidigare hade vi en induktionshäll från Ikea, och den brummade väldigt mycket och högt. Den pep även hela tiden om man lade något över touchtangenterna.
Nu har vi köpt en Siemens, och det är som natt och dag jämfört med Ikea-hällen.
Det låter MYCKET mindre nu. Den är även tyst om man lägger något på hällen över touchen.
Skall även tillägga att vi har samma grytor/kastruller/stekpannor som innan, så det var inte det som lät.
Så mitt tips är om du har en Ikea-häll nu;byt häll.
 
  • Gilla
jojje1955
  • Laddar…
E
Då kontrar jag med att min ikeahäll är knäpptyst, förutom att den varnar, så klart, när kontrollerna täcks för.
 
Min Siemens är mer eller mindre knäpptyst. Enda gången den låter är runt 30-60 sekunder i början när man använder boost på en platta, men sen tystnar den. Boost använder man ju också bara när man snabbt ska koka upp vatten, så den är inte på så länge.

När man använder den utan boost låter den inte ett smack med några av mina kokkärl.
 
G Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Min Siemens är mer eller mindre knäpptyst. Enda gången den låter är runt 30-60 sekunder i början när man använder boost på en platta, men sen tystnar den. Boost använder man ju också bara när man snabbt ska koka upp vatten, så den är inte på så länge.

När man använder den utan boost låter den inte ett smack med några av mina kokkärl.
Såhär 4 år senare undrar jag vad det var för modell du hade exakt?
 
G Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag har den här: [länk]

Finns säkert motsvarande idag.
Tack så mycket! Hittade en som nog matchar denna: Siemens EH651FEB1E
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.