Behöver hjälp med att hitta en tyst liten kompressor.

Undrar om någon har testat denna: Essve ecu 2.0
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php?currency=SEK&manufacturers_id=12&products_id=443
och har någon kommentar om ljudnivån på den. Tyst eller brötar på som de billiga kinamaskinerna? Hittade spec. om 77dB men svårt att veta om de mäter på samma sätt som de maskiner som stämplas med 97dB.

Annars tar jag gärna tips på andra kompressorer som uppfyller följande:
* Hyffsat tyst så man står ut att ha den inomhus med hörselkåpor på.
* Max 24L
* Skall bara blåsa rent (verktyg, elsågar, diverse), pumpa lite bildäck och annat småtrams. Ingen mutterknackare behövs (men hade varit trevligt). Ev. spikpicka.
* Fungera på 230V/10A.

Har ingen erfarenhet av kompressorer själv. Siktade först på att kunna köra mutterdragare med den, men har förstått att det krävs rätt stora pjäser då. Har tight om utrymme så 50L blir för stort, så max 24 men gärna bärbar om jag ändå bara kan blåsa lite med den.
Betalar gärna lite extra för att den skall ha human ljudnivå, men max runt 3-3.5kkr hade jag hoppats på. Har läst att de billigaste ligger runt 97-99dB vilket skall vara för högt även om man har hörselkåpor enl. vissa på detta forum. Testade tex Julas billigaste grovdammsugare vilket jag tyckte var outhärdligt.

Hittade ecu:n även hos Swedol men då för 3540:- istf. 2750:-. Så tips på ställe i Göteborg som säljer den till bra pris tas också emot, alt. om någon har en beg. de vill avyttra är även det av intresse.

Tack,
Johnny
 
Fyller på med två till som kanske är tysta o bra?
Fini Amico, eller Fini Tiger på 25L. Hittade bl.a denna
Enl. Fini ligger de på 80dB resp 70dB.
Någon som har erfarenhet och kan kommentera ljudnivån på dem? Orkar en sådan liten dra mutterknackaren i länken eller får man vänta mellan bultarna?
 
DA E195 från Duabhuset är tyst och bra och funkar med mutterdragare. Jag har den. Det behövs inga hörselkåpor inomhus. Går bra med vanlig 10A (B-karakteristik) säkring
 
Sedär, hade missat att de hade några i rätt prisgrupp under "entreprenadkompressorer".

Vad som skiljer dem från de som bara ligger i gruppen "kolvkompressorer"?
Specen på 195 skiljer sig inte så mkt från
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=249
som går för halva priset och jag ser nu att även den har en låg ljudnivå - men jag antar att det är helt olika maskiner (?)
 
Hej!

det går ju alltid att bygga en kapsling till kompressorn..
Gör man en plywoodlåda och gör ljudfälla för kylfläkten, klä på insidan med
"pytt i panna" eller bondex som det heter då får man ner bullret från att vara
outhärdligt till att pysa... Såg på båtmässan för många år sen hur dom gjort en låda runt en innombordsmotor och det blev väldigt tyst.
Men visst en låda tar ju lite extra platts i trånga snickeriet.. Själv så kommer jag bygga en utbyggnad på verksdan där kompressor o spånsug kommer få samsas..
 
Har en Prebena kompressor som är formad som en systainer4 för att underlätta transport, den lever inte om särskilt mycket, köpte den via min säljare och funkar även till lättare mutterdragararbeten.
 
gifen skrev:
Har en Prebena kompressor som är formad som en systainer4 för att underlätta transport, den lever inte om särskilt mycket, köpte den via min säljare och funkar även till lättare mutterdragararbeten.
Bild?
 
Det stämmer, det är den. fyller mina krav till spikning av diverse lister.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.