Vi ska precis till att beställa värmesystem till ett fritidshus som kommer att vara uppvärmt året runt men med sänkt temp när vi inte är där. Någon som har tips på en bra system?
Vi är inne på att köpa FLVP då det känns som att det ger mest för pengarna. Då har vi tittat på Nibe 370 och Bosch 3800I EW9.
I och med att vi har tänkt att sätta värmepannan i badrummet som är mitt i huset så önskar vi gärna ett så tyst system som möjligt (badrumsväggarna kommer att vara extra isolerade).
Som jag har läst till mig på nätet så verkar det vara minst ljud från Nibe:n men att det är en äldre modell och inte lika effektiv som Boschen.
Boschen i sin tur verkar lite billigare, effektivare, har nyare teknik (ex wifi) men kan bullra mer.
Någon som har erfarenhet av dessa?
 
  • 3D-ritning av ett fritidshus planlösning med markerad plats för värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att en FLVP är tänkt att utnyttja "spillvärmen" som kommer från att man lever i huset, dvs kroppsvärme, matlagning osv. Om man sällan bor i huset så kommer man inte ge FLVP rätt förutsättningar för att fungera som det är tänkt, utan blir nästan bara en extra dyr elpanna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Tänk på att en FLVP är tänkt att utnyttja "spillvärmen" som kommer från att man lever i huset, dvs kroppsvärme, matlagning osv. Om man sällan bor i huset så kommer man inte ge FLVP rätt förutsättningar för att fungera som det är tänkt, utan blir nästan bara en extra dyr elpanna.
Tack precis, och där är vi lite osäkra på hur man bäst väljer system. tanken är ändå att kunna nyttja huset så mycket som möjligt. När man inte är där tänker vi att en sänkning till kanske ca 15 grader gör att det inte går åt så mycket el? kanske kan man minska ventilationen också?
När man väl är där så kan den nytta all värme man tillför och även att man eldar i kamin för extra tillskott.
 
Håller ni på att bygga huset nu eller är det ett befintligt hus? Man brukar säga att man sparar 5% för varje grad man sänker inomhustemperaturen så 15° blir ca 25% lägre elräkning på den rörliga delen. Ventilationen kan man minska till ett minimum när man inte bor i huset. En frånluftsvärmepump går då såsom en vanlig el-panna. En luftluftvärmepump är ett bra komplement som kan hålla runt 10° i huset när man inte är där och sedan går att fjärrstyra och öka värmen innan man kommer dit.
 
B
Med de förutsättningarna tror jag det är bättre att ha en LLvp. Då kan ni hålla ventilationen till min (självdrag? Plus frånluft från badrum?) när ni inte är där.

Då får värmepumpen jobba med högre flöden på förångarsidan, utan att ventilationsförlusten drar iväg.

Är det vattenburen golvvärme, så blir ju rek istället en LVvp, även om pengarna drar iväg lite mer på en sådan lösning. Kompressorn sitter ju ute då, så det blir ju en tyst lösning.
 
Det är nytt hus som ska byggas. tack för schablonerna! vi tänker att vi är där året runt ca 2-3 helger i månaden men att sommarhalvåret blir oftare och antagligen att vänner och familj nyttjar den veckovis då och då från april-okt. Det ska vara golvvärme i huset. men jag förstår att boschen ska vara varvtalsregulerad och att man bör kunna komma ner i lägre temp och ventilation när man inte är där?

med en LVvp behöver vi då även frånluftsfläkt, vad kan en sådan investeringskostnad bli jämfört med en FLVP på ca 44 000kr i mtrl kostnad?
Självklart är ljudet viktigt men jag funderar på om man kan få en FLVP isolerad så pass mycket att den inte stör i badrummet. ex enkel skjutdörr med gummiduk på baksidan för extra ljudisolering.
 
S Stenko skrev:
Vi ska precis till att beställa värmesystem till ett fritidshus som kommer att vara uppvärmt året runt men med sänkt temp när vi inte är där. Någon som har tips på en bra system?
Vi är inne på att köpa FLVP då det känns som att det ger mest för pengarna. Då har vi tittat på Nibe 370 och Bosch 3800I EW9.
I och med att vi har tänkt att sätta värmepannan i badrummet som är mitt i huset så önskar vi gärna ett så tyst system som möjligt (badrumsväggarna kommer att vara extra isolerade).
Som jag har läst till mig på nätet så verkar det vara minst ljud från Nibe:n men att det är en äldre modell och inte lika effektiv som Boschen.
Boschen i sin tur verkar lite billigare, effektivare, har nyare teknik (ex wifi) men kan bullra mer.
Någon som har erfarenhet av dessa?
FLVP är inte lämpligt om den ska användas som underhållsvärme, det blir som en ren elpanna då. Bättre är en vatten-luft värmepump. En fjärdedel av elförbrukningen jfr med FLVP.
 
B
"med en LVvp behöver vi då även frånluftsfläkt, vad kan en sådan investeringskostnad bli jämfört med en FLVP på ca 44 000kr i mtrl kostnad?"

En intellivent fresh i badrummet och en rörgenomföring genom yttervägg landar ju under 2000kr. Det brukar ju inte vara så värst avancerad ventilation I fritidshus, jag skulle gissa att det räcker.

En LLvp modell bättre med underhållsvärme brukar väl ligga på runt 20kkr installerat och klart.
 
Nu blir jag väldigt intresserad av LVvp och just att den är tystare. Dock vill vi ha golvvärme. Lite motfrågor:
  • Kommer inte kompressor för golvvärme och vattensystemet ändå låta likt en FLVP?
  • När jag tittade på en F370 fick jag till mig av Nibe support att på ett fritidshus är det ca 3 000-4 000 kwh per år för att hålla en temp på delvis 17 och delvis 21 grader. Hur mycket mer kan man spara på en LVvp? 1 000kwh dvs ca 1 500kr mindre kostnad?
  • Tiitade runt lite på nätet och kunde inte hitta något paket under 65 000kr för pump och beredare. jämfört med 44 000kr för FLvp. dvs 20 000kr mer. det blir en payback tid på ca 15år. vilket är väl ungefär livslängd på en pump?
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Pröva att räkna på en ren elpanna för golvvärmen tillsammans med en LLVP.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.