Letar sommarboende och hittade ett fritidshus. ringer banken och allt ser grönt ut tills dom ser att de är typkod 211(tomt för fritidshus). med typkod 211 kan inte banken hjälpa oss med lånet för huset.

På tomten finns ett 30 kvm stort hus, samt gäststuga och förråd. vad kan detta bero på att typkoden inte ändrats? och vad innebär det för mig om jag utan banklånet köper detta fritidshus med typkod 211. det bör i detta fall redan varit typkod 221. mäklaren sa till oss att typkoden var 221, antingen lurat oss medvetet eller även han gjort misstag att inte kollat upp det.


som sagt vad innebär det för oss? vad är de värsta som kan hända efter köp att vi ansöker om ändring för typkod fast de redan står flera byggnader sedan lång tid tillbaka?


Med vänlig hälsning
 
Hej Jonas50, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Kod 211 betyder alltså att bostaden inte finns, det är bara en tomt.
Kan det vara svartbygge helt enkelt som inte registrerats hos kommunen?
Eller är det helt enkelt ett misstag?

Mäklaren borde kunna hjälpa till och reda ut detta.
Och du kan ju själv ringa till kommunens bygglovsavdelning och fråga.

I min värld hade jag nog krävt att säljaren reder ut detta innan köp, eller som ett villkor för att köpet skall fullföljas.
Annars kanske du riskerar att få riva stugan när köpet sätter sökarljuset på fastigheten.
 
Hej tack för svar.
Pratade med grannarna bredvid vid visningen. Enligt dom så har stugan stått där väldigt lång tid, innan dom köpte sin tomt.
Denna tomt som ja är intresserad av är från 1976, så tomten har ju köpts tidigast frågan är bara när huset byggdes.
Om de nu skulle vara så att de är svartbygge men stått där över 10-15 år, preskriperas inte detta då? Om så är fallet så borde det vara lugnt för köparen? Och sedan ansöka om ändring av typkod.

Mvh
 
Tyvärr har jag ingen riktig hjälp att ge.

Hur det hanteras kan bero på mycket, bland annat på eventuellt strandskydd.

Vi får hoppas att någon som är kunnig läser och intresserar sig för ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.