Hej,

Jag håller för tillfället på att förvärva ett hus från 1952.
Är det någon som vet om det finns ritningar att få tag på gällande typiska konstruktioner av hus från 50-talet?

Huset jag själv ska förvärva och som jag är intresserad av att förstå konstruktionen bättre gällande, är ett 1,5 plans hus med källare som är nästan helt kvadratiskt.
Källarväggarna är murade med någon form av block med gjuten betongplatta både som källargolv och platta mellan källare och hus.
Ytter och innerväggar består av stående råspont och vad som finns bakom råsponten vet jag inte.
Ytterpanelen är i grunden stående träpanel med svart vindpapp bakom. Vid ett senare tillfälle så har Eternitskivor spikats ovanpå träpanelen.
Mitt i huset finns en murstock för oljepanna och ventilation.
På vinden så är det isolerat med kutterspån.

Genom att hitta ritningar på liknande hus så tänker jag att man lättare förstår hur den bärande konstruktion ser ut och hur väggarna är konstruerade.

Hoppas att någon har nån ide om hur jag bättre kan förstå hur huset är konstruerat.

Mvh
 
S
Det finns lite info i böckerna Så byggdes villan och Så byggdes husen 1880-2000/ 2020. Finns på biblioteket.

Kommunen kan ha konstruktionsritningar på huset i arkivet.
 
namnbyte
Bäst lär du dig nog genom att ge dig på huset, öppna upp titthål osv. Alla hur är olika, finns många faktorer som spelar in på hur de är byggda, inte minst vart i Sverige det är byggt.

Vårt i Skåne från samma årtal består av rekordtunn platta, putsad betonghålsten hela vägen upp till takfot (källare +1,5 vån), lättbetong i undervåningens bjälklag och trä i det övre. Alla innerväggar består av tegel på entreplan, reglar + treetex ovanvåning. Men det betyder inte jättemycket för hus som inte är byggda i samma område.

I övrigt kan jag tipsa om böckerna Husbyggnad 1+2 från 1947, kan vara knepiga att hitta och kostar i regel strax under tusenlappen. Men är nog ungefär exakt vad du är ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.