Hej allihop.....
Vilken typ av ventilation vid nybygge bör man ha :-/
Huset blir ett 1,5 plan (ca: 180 kvadrat). Detta kommer att stå på en sk, Varmgrund, som jag oxå undrar över hur man ventilerar och med vilken tids intervall detta bör ske ??? För övrigt kommer huset att vara uppvärmt med vattenburen golvvärme som i sin tur värms upp med "Bio Sol pannan (Pellets) som kommer att vara placerad i ett friliggande garage. Låter man för övrigt värmen innomhus "läcka" ner i krypgrunden genom golvet för att få värme även där :-/
Finns det nån som har koll på detta ??? ???
 
Du ska omsätta hela husets volym varannan timme.
180 ggr 2,4 är ca 430 m[sup]3[/sup]. Omsättningen bör ligga runt 215 m[sup]3 [/sup]varje timme.
Nej. Du får inte blåsa ut den fuktiga luften under huset.
Förslagsvis så skaffar du en luft/luft värmeväxlare. Det finns både enkla och billiga på marknaden.
Det som är dyrt och bökigt är dock dragning av ventilationsrör.
 
Tack för svaret...
Du menar alltså att jag ska ta luft utifrån till grunden, och samtidigt värma upp denna i en värmeväxlare med hjälp av den begagnade inneluften som samtidigt byts mot ny inneluft. med andra ord ventilera grunden och inneluften samtidigt, eller kanske varannan gång till grunden när luftutbytet sker?? för grunden bör väl oxå ventileras då o då.....?
 
Bob_the_builder
Den vanligaste varmgrundslösningen är att en fläkt blåser ner frånluften i grunden (med en hastighet som motsvarar ett luftombyte varannan timme). Från grunden sugs luften ut av ett ventilationsaggregat (FTX, dvs med med återvinning), eller en frånluftsvärmepump.
 
Varmgrund
Ursäkta :-[ Jag missade att det var en varmgrund (som jag för övrigt inte har någon aning om hur den är konstruerad) Däremot är det totalt förbud att föra ner rumsluft i ett kallt utrymme (typ torpargrund).
Bobs svar verkar relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.