Planerar för nytt (fritids)hus i Mellbystrand, södra Halland. Vi har fått första förslaget från arkitekten.

Det blir ett enplanshus med gjuten betongplatta med golvvärme.

170 kvm uppdelat på tre huskroppar i vinkel med korta glaspassager emellan. Det är tänkt som ett generationsboende. I en av huskropparna finns tre sovrum och tanken är att "stänga" och inte hålla samma temperatur där när övriga delar då barn och barnbarn inte är där.

Frågan kom upp vilken typ av värmepump vi "önskar". Har lite med planeringen hur teknikrummet ska se ut.

Alternativen är
* bergvärme som kräver 60 meter foderrör och som även kan ge frikyla
* frånluftvärmepump som även fixar ventilationen (FTX?)

Jag behöver råd!

Är det värt den extra kostnaden att borra?

Klarar en frånluftsvärmepump halländska vintrar utan för mycket eltillskott?
 
60 m foderrör blir väldigt dyrt och minskar ju den aktiva delen av borrhålet som måste borras extra djupt. Onödigt dyrt i Halland där annars luftvattenvärmepump passar utmärkt i det milda klimatet bara man skyddar den från havsvindarna. Frånluftsvärmepump räcker absolut till 170 kvm nybyggt välisolerat hus i södra Sverige men jag blir fundersam hur det går ihop med tre olika huskroppar?
 
Jordvärme är inte ett alternativ? 🤔
 
J Josth skrev:
60 m foderrör blir väldigt dyrt och minskar ju den aktiva delen av borrhålet som måste borras extra djupt. Onödigt dyrt i Halland där annars luftvattenvärmepump passar utmärkt i det milda klimatet bara man skyddar den från havsvindarna. Frånluftsvärmepump räcker absolut till 170 kvm i södra Sverige men jag blir fundersam hur det går ihop med tre olika huskroppar?
Det där med skydda från salta vindar kan blir svårt. 200 m till havet.

Finns här några frånluftsvärmepumpsägare med kustnära hus i Halland som kan ge sin syn?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jordvärme är inte ett alternativ? 🤔
Tanken finns. Tror det krävs 400 m slang som det kan bli tight att få plats med slangen samt att den då ska plöjas ner i sand. Hur bra är det?
 
Gäller att sätta en luftvattenvärmepump på läsidan av huset sett från havet så går det bra. När det gäller frånluftsvärmepump med tilluftsmodul så blev jag lite fundersam hur ventilationskanalerna ska kunna gå mellan huskropparna? Men att t.ex. ha ett separat FTX-aggregat i varje huskropp blir ju väldigt dyrt.
 
M MrSmith skrev:
Tanken finns. Tror det krävs 400 m slang som det kan bli tight att få plats med slangen samt att den då ska plöjas ner i sand. Hur bra är det?
Ja, kanske till och med 600m.
Sand är nog inga problem, vi har 600m i mestadels sand här.
 
J Josth skrev:
Gäller att sätta en luftvattenvärmepump på läsidan av huset sett från havet så går det bra. När det gäller frånluftsvärmepump med tilluftsmodul så blev jag lite fundersam hur ventilationskanalerna ska kunna gå mellan huskropparna? Men att t.ex. ha ett separat FTX-aggregat i varje huskropp blir ju väldigt dyrt.
Vi har så här långt ett förslag på planlösning och fasad.

Men jag tänker mig att de korta passagerna (1,5-2 m) mellan huskropparna även har innertak där ventilation och el ska dras (?).
 
M MrSmith skrev:
Tanken finns. Tror det krävs 400 m slang som det kan bli tight att få plats med slangen samt att den då ska plöjas ner i sand. Hur bra är det?
Är sanden torr har den väldigt dålig värmekonduktivitet men är den vattenmättad är det riktigt bra värmekonduktivitet. Man lägger slangen på ungefär 1 m djup.
 
J Josth skrev:
Är sanden torr har den väldigt dålig värmekonduktivitet men är den vattenmättad är det riktigt bra värmekonduktivitet.
På sommaren är den väldigt torr men jag tror att grundvattnet övrig tid är på ca 1,5 m djup.
 
M MrSmith skrev:
Vi har så här långt ett förslag på planlösning och fasad.

Men jag tänker mig att de korta passagerna (1,5-2 m) mellan huskropparna även har innertak där ventilation och el ska dras (?).
Ventilationsrör som är isolerade tar rejält med utrymme men passagerna kanske ändå ska vara fullt isolerade och uppvärmda så att taket där är ordentligt isolerat?
 
J Josth skrev:
Ventilationsrör som är isolerade tar rejält med utrymme men passagerna kanske ändå ska vara fullt isolerade och uppvärmda så att taket där är ordentligt isolerat?
Jomen passagerna är fullt isolerade och till för att dela upp byggnaden samt skapa en underbar innergård.
 
Ok, då borde det inte vara problem att få plats med dubbla ventilationskanaler för antingen ett gemensamt FTX-aggregat eller frånluftsvärmepump med tilluftsmodul. Tittar man efter det sistnämnda och även är intresserad av kyla så har Comfortzone modellen RXC50 med tilluftsmodul T15 som kan ge komfortkyla. Passar bara när man bygger nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.