Har en villa byggd 1921 där jag tänkt fräscha upp källaren då den inte nyttjas alls idag till annat än förvaring. Låg takhöjd, mestadels råa betongväggar, ej dränerat etc. Dock i princip noll fuktproblem. Ett rum har en del träreglar som ligger direkt mot vägg och golv och ingen av dessa ger utslag på fuktmätare.

Finns sedan tidigare en toalett som jag nu vill göra om till badrum med dusch. Funderar hur jag ska göra med uppvärmningen i just badrummet, är det rimligt att lägga i golvvärme trots att plattan vare sig är dränerad eller isolerad? Jag har vattenburna radiatorer i resten av huset med fjärrvärme. Förslaget är då:

1. Cellplast 100 mm. Isolering samt för att motverka fuktvandring in i källaren från marken?
2. Betong
3. Golvvärme

Om någon har några tankar kring om jag ska ha vattenburen golvvärme eller elmatta får ni gärna ge tips. Förmodar att det generellt är billigare uppvärmningskostnader med vattenburet/fjärrvärme men vill dels inte bygga så mycket på höjden då det redan är lågt i tak och dels tänkte jag att man kanske kan diversifiera uppvärmningskostnaderna lite :)

I övriga delar av källaren har jag tänkt lägga en heltäckningsmatta som släpper igenom fukt.


1. https://www.byggmax.se/cellplast-s1...hp7X_6oItnDlKAg1lekY8nwa_wd0VZbkaAsCtEALw_wcB
 
  • Ett badrum under renovering, riven golvbeläggning, synlig rörledning, toalett, handfat, ogjorda väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.