Hej på er
Förråd ska byggas med L= 6M och bredd 4 m
högsta punkten på taket = 3m
Vill bygga "pulpettak"
FRÅGA= Behöver jag stödben om bredden ska vara 4 meter? ( vill så klart inte ha stödben)
om nej, vad ska maximala längden på taket ska vara utan stödben.
exempel på tak jag vill bygga enligt bild
 
  • Träskelett av byggnad under konstruktion, snötäckt mark, trappstege, kallt vinterlandskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stranger skrev:
Hej på er
Förråd ska byggas med L= 6M och bredd 4 m
högsta punkten på taket = 3m
Vill bygga "pulpettak"
FRÅGA= Behöver jag stödben om bredden ska vara 4 meter? ( vill så klart inte ha stödben)
om nej, vad ska maximala längden på taket ska vara utan stödben.
exempel på tak jag vill bygga enligt bild
Det beror ju lite på vilken taklutning och takbeklädnad m.m. du ska ha. CC-mått på takbjälkar.
Du kan ju testa lite olika variabler i detta program: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/dimensionering
 
Den här modellen kanske hjälper.
 
  • En ritning av en mindre byggnad eller förråd med måttangivelser på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en enkel byggnad eller förråd med plåttak och strukturerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en träplattform eller ram med måttangivelser på 4000 mm x 6000 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av träramkonstruktion för byggnad, visar dimensioner på 4000 mm och 6000 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av trästomme för byggnad, dimensioner angivna, ej färdigställd struktur, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-representation av trästomme för byggnad, måttangivelser, karmstruktur, ingen färg, konstruktionsritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel linjedrawing av en konstruktionsdetalj med måttangivelser, troligen en del av en byggnad eller möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stranger
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Den här modellen kanske hjälper.
Det här var nästan perfekt, har du ritat ?
Tack så mycket i vilket fall.
Jag hade tänkt betongplatta som grund, har du förslag på tjockleken osv så är jag jättetacksam
befintliga ytan är slät och grusat sedan minst 80 talet.
 
S stranger skrev:
Det här var nästan perfekt, har du ritat ?
Tack så mycket i vilket fall.
Jag hade tänkt betongplatta som grund, har du förslag på tjockleken osv så är jag jättetacksam
befintliga ytan är slät och grusat sedan minst 80 talet.
100mm platta och 200mm kantbalk bör räcka.
Armeringsnät 200x200x5.
 
Jag använde 195 mm i taket på fyra meter. Vet att det är lite för klent på fyra meter. Borde varit 225. Men fick inte plats under takfoten på huset som ligger dikt an. Låg lutning har jag.
Får hålla koll om det kommer mycket snö men det har det inte varit sedan jag byggde.
Mälardalen.
 
Uppdatering:
plattans mått blev = 3,5x7m

2 frågor:
1. Hur långa ska takstolarna vara om man utgår ifrån plåttak ( vill använda befintliga plåttak från gamla förrådet med längd mått ca210 cm , räkna med överlapp.)

2. vilken lutning på taket i cm är att rekommendera i mitt fall ?

tackam.
 
S stranger skrev:
Uppdatering:
plattans mått blev = 3,5x7m

2 frågor:
1. Hur långa ska takstolarna vara om man utgår ifrån plåttak ( vill använda befintliga plåttak från gamla förrådet med längd mått ca210 cm , räkna med överlapp.)

2. vilken lutning på taket i cm är att rekommendera i mitt fall ?

tackam.
Förstår inte fråga 1.

Minsta lutning på plåttak =6grader
 
T ToreJ01 skrev:
Förstår inte fråga 1.

Minsta lutning på plåttak =6grader
Finns det regler för mycket takfoten ska sticka ut , minsta utstick bak och fram ?
vad blir 6 gradet i cm ?
 
B
Vill minnas att man ska ha med det i bygglovet om utskicket är mer än 50cm. Jag kan tycka det är lämpligt med minst 30cm utstick, räknat från färdig panel, för att bättre skydda panelen I nerkant för nederbörd. Men det finns andra som tycker utstick är fult och bör minimeras.

Gällande taklutning så beror det på material. Ofta brukar man säga minst 14grader på plåttak. Även här finns estetiska aspekter. Jag tycker 20-25 grader är att föredra, för att det rensar taket bra från löv med mera. 6 grader tenderar till att samla på sig löv, mossa med mera, vilket i längden inte är bra för taket. Vad är det för material på taket du tänkt?
 
S stranger skrev:
Finns det regler för mycket takfoten ska sticka ut , minsta utstick bak och fram ?
vad blir 6 gradet i cm ?
S stranger skrev:
Finns det regler för mycket takfoten ska sticka ut , minsta utstick bak och fram ?
vad blir 6 gradet i cm ?
Detta är nog max om du ska använda 2200 plåt. blir nog bara 100mm överlapp. Använd tätmassa.
 
  • Teknisk ritning av en trappa med måttangivelser, räcke, och steg i gråskala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Detta är nog max om du ska använda 2200 plåt. blir nog bara 100mm överlapp. Använd tätmassa.
perfekt, väggreglarnas/takstolarnas cc mått minimum= 600mm ?
 
S stranger skrev:
perfekt, väggreglarnas/takstolarnas cc mått minimum= 600mm ?
Maximum
 
T ToreJ01 skrev:
Maximum
Vilken typ av panel skulle du rekommendera ?
ska bärlinor sticka ut något för att panelen inte ska vila direkt på plattan ?

tacksam
 
S stranger skrev:
Vilken typ av panel skulle du rekommendera ?
ska bärlinor sticka ut något för att panelen inte ska vila direkt på plattan ?

tacksam
Panelen ska rå plattan med 2cm eller nåt.
Kolla Byggmax baspanel, borde duga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.