Nu har jag snart kommit fram till att jag ska välja vilken typ av lösull som ska sprutas in i snedtaket på vår blivande ovanvåning.

Det jag har hittat och som jag väljer mellan är; Isover’s glasull, Roxull’s stenull samt Ekofiber’s lösull.

Har begärt in priser från tre olika entreprenörer som är BOT godkända och har fått in priser på glasull och stenull med mer eller mindre samma priser.
Väntar på priset från Ekofiber i dagarna så då har jag en total prisbild i alla fall.

Nu till min fundering…..
Vilken typ bör man välja, för och nackdelar?
Ekofiber påstod att dom hade bättre isoleringsvärde än glasull/ stenull pga. att om jag förstod det rätt så trycker dom in mer material per kvadratmeter, kan det stämma?

Lambda-värdena för respektive produkt enligt databladen:
Glasull 0,036
Stenull 0,037
Ekofiber 0,039

Tacksam för alla hjälpande kommentarer till mitt val.

 
Ingen som har några glada tillrop? ;)
 
nja..

jag vet inte så mycket ja.. Men jag tycker iallfall det är kul att du sållar marknaden. o tar in offerter i från både Miniralulls branchen & Cellulosa..

Troligen så är miniralullen billigare..

Värt att tänka på är..

Möss/råttor gillar miniralull men gillar inte Ekofiber. Bor man på landet är det värt att tänka på...
Stenull brinner inte förräns det är över 1200 grader vilket varken glasull eller Ekofiber grejar..

Sen att ekofiber skulle isolera mera pga dom trycker in mera matreal per kvm.. kanske stämmer.. vet ej.. ta det med en nypa salt iallfall...
 
I och med att vi inte bor på landet så har jag inte tagit med aspekten med möss.

Jag tro att vi har kommit till ett beslut nu efter att ha pratat med ett antal lösullssprutare m.m.

Prisspridningen ligger mellan 18 000-27 000 för vår yta och tjocklek inklusive moms.

Eftersom vi har en takkonstruktion med luftspalt samt byggfolie innan för gipsen har jag kommit fram till att Cellulosafibrernas ”andnings” egenskap inte har så stor betydelse som med andra konstruktioner.

Efter att ha fått kontakt med en ”sprutare” med BOT behörighet samt som är tillmötesgående till alla mina frågor har vi nu fastnat för att spruta med Isover’s InsulSafe. Även denna typ av isolering är klassad som obrännbart material av SITAC även om stenull ska klara en temperatuer på över 1000 grader som är något mer än glasfibers.
 

 
ja för dig kvittar det nog vad det är för isolering.. Där i mot är det klokt att välja den installatören som känns bäst.. även om det nu kan skilja nån 1000:- lapp.

Bra val iallfall.. Ganska nytt det där InsulSafe.. ska klara brand i 30 min.. Det är inte illa det..

hos mig så klarar kutterspånet inte många sec innan det brinner för fullt.. :-[
 
Jag ringde och pratade med en byggnadsingenjör/besiktningsman och hans inställning till lösull vara positiv.

Han tyckte att det kvittade vilken typ av isolering man valde, huvudsaken vara att utförandet av sprutningen blev bra utfört.

Av alla dom vindar/ovanvåningar som han hade sett i samband med husbesiktningar så hade han inte sett något fall av problem när det var lösullssprutat. Problemobjekt hade han dock sett när det var isolerat med skivor.

 
Fick du något pris på ekofibern?
 
Ja ekofiber från Nordisk ekofiber ligger i toppskiktet med sina 27 000 kr.

Man kan möjligen få tag på bättre pris om man ringer fler "sprutare" men i och med att jag släppte idén på ekofiber så fortsatte jag inte att leta "ekofibersprutare".
 
Hur stor yta är det du fått pris på och tjocklek?

Jag jagar priser jag också ska spruta vinden snarast möjligt.

Häls Niclas
 
Jag har begärt in pris på ~150m2 snedtaksprutning och en tjocklek på 235mm.
Sen har jag en liten yta på 10m2 som är vanligt tak med en tjocklek på 310mm.
 
Jag har fått pris på lösull från FEAB på 26000:-
då är det 64kvm pulpettak och 36kvm vanlig vind.
Båda ställena har vi räknat på 50cm.

Är det dyrt eller vad tror ni?


MVH Niclas
 
Det beror på vilken typ av lösull samt vilken densitet som dom ska spruta (ligger det löst eller i slutet utrymme).

Man brukar ju kunna få ett m2-pris och en intervall av ytan.
I vårt fall så låg gränsen på 120 m2 sen blev det ett biligare m2-pris om ytan var större än det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.