Jag har byggt ut en entre på plintar över öppen grund (som dränerats och har ett rejält lager makadam på fiberduk och 45 cm mellan mark och golvbjälklag).

Golvet är tänkt att byggas upp så här:
  • -golvreglar,
  • -på dessa lister skruvade på undersidan
  • -vilandes på dessa lister någon form av tunnt skivmaterial (plywood) som trosbotten
  • -isolering
  • -åldersbeständig plast som fästs ovanpå isoleringen/bjälklaget
  • -golvspån
  • -vattengolvvärme. System som K-rauta har där man lägger några klinkerliknande skivor med färdiga spår, i vilka man drar plastslangar som sedan ansluts till vatten/el.
  • -Klinkergolv

Jag har nu några frågor:

1) Ska det vara speciell isolering i golvet? Har hört nåt om att det borde vara "linisolering" (?) eller liknande pga andra krav på att kunna hantera fukt än tex i väggarna. Vad borde jag använda?

2) Ska jag ha med den åldersbeständiga plasten som diffusionsspärr, eller sk det bara vara i väggar och tak?

3) Påverkas svaren på någon av fråga 1 eller 2 av det faktum att jag ska ha vattenburen golvvärme?

4) Är golvkonstruktionen som jag föreslagit ok i stort?

Tack på förhand!

Mvh,
 
Ingen plast i golv
Finns speciella blindbottenskivor att köpa.
Vanlig glas/stenullsisolering funkar bra.

Vindskyddsväv mellan listerna och golvreglarna hade jag satt om det går att komma åt underifrån

Annars inga kommentarer, verkar ok :)
 
Aha, vindväv där i botten alltså. Ja, det kan jag faktiskt hinna med, för jag var tvungen att ta bort listerna i ett tidigt skede pga att det regnade på dem. Tack för det tipset.

Jaså, ingen plast i golvet. Hur resonerar man då? Jag vet att jag hört det också, men gissade att det bara gällde om huset stod på platta och inte som min utbyggnad då med öppen grund på plintar. Hur kommer det sig att man bara ska ha det i väggar och tak egentligen och inte i golven?

Tack igen för bra svar!!
 
Vet faktiskt inte, antar att det beror på att värmen stiger.

Hörde av en kompis som är ingenjör på ett av de stora byggbolagen att man även ifrågasätter om det ens behövs i väggar. Tydligen borde det räcka med taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.