Vilken typ av innertak ingår som standar i era hus? Jag skulle gärna vilja ha släta vita innertak, men jag fick reda på att Myresjöhus bara har "panel tak" som standard. Jag vill gärna slippa det rutiga mönster som blir med dessa innertak. Vad kan vara rimligt att betala extra för att få släta innertak ?
 
Självklart skall du ha släta tak, det är mycket snyggare!

En avgörande anledning till att många hustillverkare inte erbjuder släta innertak är nog att de vill slippa att kunderna efter en tid återkommer med klagomål om sprickor i taket. Bygger man ett trähus är det självklart oundvikligt att det dyker upp lite sprickor i hörnorna efter en tid, det får man stå ut med.

Kostnaden för matrialet är nog i stort sätt det samma om man väljer släta tak i stället för färdiga skivor. Däremot blir monteringskostnaden och fram för allt spacklings- och målningskostnaderna betydligt högre.

Hos vår husleverantör ingår inte spackling och målning i totalentreprenaden (sannolikt för att de skall slippa att ta ansvar för ev. sprickor i tapeter o målning) Vi kan därför utan problem välja att ha släta tak. Det är bara att betala o va glad!
 
Gipsplank eller släta gipstak ska vara samma pris. Som föregående talare säger så är det målarens pris som ökar pga mer spackling och slipning. Dessutom ska man säga att det är svårt att få ett slätt gipstak att håla sig hela slätt i ett nybyggt hus eftersom det rör sig hela tiden. Räkna med en del bulor och sprickor inom första året. Dessa går ju att spackla och slipa bort men allt jobb kostar ju pengar om man inte är villig att göra jobbet själv!
 
Vi fick betala 15 460 för släta innertak i vår ugglan 135 från LB-hus (som är 135 m2). Värt varenda krona, gipsplank (som är standard) är inte snyggt...

/fredrik
 
Vårt byte från "standardplattor" till gipstak gick på ett ut hos Götenehus, det som tillkommer är som sagts tidigare, målning
 
Kanske ska förtydliga mig med att priset jag uppgav avsåg färdigmålade tak...

/Fredrik
 
Hur mycket kan det kosta extra att byta alla tak till släta i ett enplanshus på ca 130 kvadratmeter ?
 
Vilka husföretag har släta tak som standard?
 
Läs mitt inlägg från 08:53...
 
Ekohus har släta innertak som standard
 
tupas skrev:
Hur mycket kan det kosta extra att byta alla tak till släta i ett enplanshus på ca 130 kvadratmeter ?
I vårt Myresjö 138kvm betalade vi 5000:- extra för släta innertak.
 
Vilket Myresjöhus är det, och hur länge är det sen ?
 
tupas skrev:
Vilket Myresjöhus är det, och hur länge är det sen ?
Det hette melodi då (1,5 år sedan) har i stort sammma planlösning som tenor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.