Hemmakatten
Vi har vitlutat, vitoljat grangolv i nästan hela huset. Tyvärr har golvetblivit riktigt fult mellan diskbänk och köksö, varför vi tänkte måla den delan av golvet heltäckande vitt. Vilken typ av färg skall vi använda? Måste man slipa golvet innan? Ytan är 240 x130cm.
 
Ni behöver inte slipa golvet innan. Bara rugga upp ytan med ett fint sandpapper och tvätta av. Måla sedan med en Golvfärg. Beroende på vilket märke och tillverkare ni använder grundas golvet antingen med en häftgrund eller spädes ut enligt bruksanvisningen på burken. Det spelar ingen roll vilken färghandlare ni kommer till, säg bara att ni ska måla golv så får ni bästa möjliga färg.
 
Det kanske ser konstigt ut att ha hela huset vitoljat, för att sedan ha en del som är täckmålat vitt.(meckig mening men jag orkar inte tänka ut en bra formulering) Ni kanske skulle måla den slitna delen i en helt annan kulör, typ röd eller grön.
 
Med en markant glansigare vitfärg ser det nog helt okej ut. Men det måste se ut "som om det är meningen att det ska vara så"... :D
Tror inte kulören i sig är avgörande, utan skillnaden glans måste vara tydlig.
 
Äggoljetempera blir i vissa kulörer ett oerhört slitstark färg.
Bllligt och (faktiskt) enkelt att måla.
Blanda pigment en dag, färgen dan därpå med en mixerstav på någon minut.

www.avjord.se
 
Blanda pigment en dag, färgen dan därpå
Dock inte så rationellt.
 
5.2 racing skrev:
Dock inte så rationellt.
Inte för en yrkesmålare, kanske, men frågeställaren är nog inte det...
 
nä, men linoljefärg på ett golv är typ mother-of-all dåliga ideer.
 
Ska vi vara gammaldags kanske en äggoljetempera skulle smaka... :D
Härligt att slippa stå i köket några dagar...
 
5.2 racing skrev:
nä, men linoljefärg på ett golv är typ mother-of-all dåliga ideer.
Linoljefärg och äggoljetempera är inte samma sorts färg. Har du målat med någon av dem?
 
Oj, sorry, såg inte att du skrev äggoljetempera. Ja, linoljefärg har jag målat med, men inte äggtempera.
Torkar den fortare än linoljefärg?
 
Jag är osäker eftersom jag bara har målat mindre ytor (inga golv), men äggoljetemperan blir dammtorr väldigt fort. Däremot tar den lång tid på sig att "genomhärda" tror jag, eftersom den innehåller linolja som ska oxidera. Aniska, som föreslog äggoljetempera, får rätta mig om jag har fel.

Aniska: Måste man vänta länge med att möblera, precis som med linoljefärg? Har du själv valt äggoljetempera? Det är ju en matt färg och det brukar man inte vilja ha på golv.
 
Redigerat:
Äggoljetempera kan du polera upp till en otrolig lyster. Tar dock rätt länge innan den är tillräckligt härdad.
 
5.2 racing skrev:
nä, men linoljefärg på ett golv är typ mother-of-all dåliga ideer.
Intressant ställningstagande. Kan du utveckla? i grannkåken är det golv målade för över 50 år sedan som fortfarande är snygga.
Visst tar det tid att få det att torka, men orkar man vänta så är det värt varenda timme. I både hållfasthet och utseende.

Äggoljetempera bör man inte gå på innan det är genomhärdat. Det kan ta ett par veckor.
 
Jag har skrivit några gånger tidigare m färgen som jag är oerhört nöjd med. Har ännu bara målat tak men resten kommer.

Har tänkt att måla köksgolvet i äggoljetempera.

Färgen är vattenblandad (mkt lättblandad om man gör det i rätt ordning) och vattnet dunstar på en timma max oftast mycket kortare) sedan kritar den - dvs släpper lite pigment när man tar på den. Sedan härdar oljan tar ca en vecka och efter det äget. Och ägget verkar härda prtionden framöver - den flagnar aldrig. Lätt att måla över när man vill med andra ord.

Man kan gärna vänta mellan målningarna - men antagligen använda köket hyfsat normalt under tiden. Men jag skulle måla den sista gången när alla ska bort i några dagar så den hinner härda så mycket som möjligt.

Det finns en underbar bok att köpa eller låna på bibliotek att inspireras av
Jordens färg

Jag önskar Sksnsen mfl tog upp detta alternativ till färg - jag är så oerhört mycket mer nöjd ed färgen än med linoljefärgen eftersom jag älskar det matta (som man alltså kan polera upp om man vill). Det blev en lugn yta i taket som är så sköön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.